Wymienili szyny. Metro pojedzie szybciej
Od pewnego czasu pociągi na II linii metra wyraźnie zmniejszały prędkość na odcinku od Dworca Wileńskiego do Stadionu Narodowego.
Zakończyła się gwarancyjna wymiana szyn na odcinku otwartej ponad rok temu II linii metra w Warszawie. Dlaczego zdecydowano się na wymianę? - Zostały zamontowane szyny odbiegające standardem od założonego w projekcie - mówi Maciej Czerski z biura prasowego Metra Warszawskiego. Nie zagrażało to bezpieczeństwu ruchu, a utrudnienia dla pasażerów były minimalne i wiązały się z ograniczeniem prędkości - informuje portal transportpubliczny.pl
Od pewnego czasu pociągi na II linii metra wyraźnie zmniejszały prędkość na odcinku od Dworca Wileńskiego do Stadionu Narodowego. Przejazdowi towarzyszył też zwiększony hałas. - Na odcinku pomiędzy stacją C14 i C15 od wtorku 12 lipca prowadzone były prace przy wymianie szyn. Aby zminimalizować utrudnienia w ruchu prace prowadzone były w nocy, jednak w ciągu dnia konieczne było wprowadzenie ograniczenia prędkości - informuje Maciej Czerski z biura prasowego Metra Warszawskiego.
Przyczyna wymiany szyn
Czym podyktowana była tak prędka wymiana szyn zamontowanych na odcinku otwartym zaledwie nieco ponad rok temu? - Zostały zamontowane szyny odbiegające standardem od założonego w projekcie - wyjaśnia Czerski. - Dotyczy to tylko krótkiego fragmentu. Nie jest to parametr zagrażający bezpieczeństwu - dodaje Maciej Czerski.
Prace zostały specjalnie zaplanowane na wakacje, by zminimalizować jakiekolwiek utrudnienia (częstotliwość w rozkładzie wakacyjnym jest nieznacznie zmniejszona). - Od czwartku 14 lipca wszelkie niedogodności na wskazanym odcinku powinny się zakończyć - informował Czerski. Tak stało się w istocie.
Spór między Metrem a Siemensem
Gwarancyjna wymiana szyn wskazuje na błędy popełnione na etapie wykonawstwa. To jednak nie jedyne problemy związane z infrastrukturą. Nie tak dawno głośno było o innym sporze, prowadzonym między Metrem a Siemensem, związanym z nowymi składami Inspiro. Metro Warszawskie od dłuższego czasu zmaga się ze zbyt szybkim zużywaniem się kół w nowych pociągach Inspiro i w efekcie nadmiernym, nawet kilkukrotnie szybszym zużywaniem się infrastruktury, zwłaszcza na I linii. Na II linii zamontowano twardsze szyny, co przyspieszyło proces zużywania się obręczy kół.
Zdaniem przewoźnika źródło problemu tkwi w niewłaściwej, przeważnie dwupunktowej współpracy koła i szyny. Producent z kolei, posługując się opinią biegłego, przekonuje, że to określone nieprawidłowości po stronie infrastruktury – zwłaszcza na II linii – wpływają na nadmierne zużycie kół pojazdów. Strony ostatecznie usiadły do stołu rozmów i zawarły porozumienie – wspólny zespół ekspertów ma zbadać występujące problemy. Ponadto Siemens zobowiązał się do podjęcia niezwłocznych działań, które umożliwią wymianę kół w ośmiu pociągach. Źródła płatności zostaną ustalone na podstawie wyników raportu wspólnego zespołu ekspertów.
Źródło: (transport-publiczny.pl)
Przeczytaj też: Kajetan P. jest poczytalny? Biegli nie wiedzą