Wymienią słupki na ścieżkach rowerowych. ZDM: będą z masy elastycznej
Wykonawca na próbę zamontuje 300 słupków.
21.04.2016 19:00
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
- Poprawa bezpieczeństwa na drogach przez nas zarządzanych to jeden z naszych priorytetów, także jeśli chodzi o drogi rowerowe. Usuwamy bariery architektoniczne, uspokajamy ruch - zaznacza Zarząd Dróg Miejskich. Jednym z działań podnoszących bezpieczeństwo rowerzystów ma być wymiana istniejących słupków blokujących, znajdujących się w osi ścieżki, na słupki z mas elastycznych. - Właśnie ogłosiliśmy przetarg na wykonanie takich prac - informuje ZDM.
Słupki blokujące umieszczane są w osi drogi dla rowerów ze względu na uwarunkowania organizacji ruchu. Dlatego, tam gdzie to możliwe, ZDM wymieni żeliwne konstrukcje, na słupki z mas elastycznych. Wykonawca, wybrany w ogłoszonym właśnie przetargu, będzie musiał wykonać, jak na razie pilotażowo, 300 takich słupków i zamontować je w miejsce już stojących konstrukcji.
Jakie dokładnie i dlaczego?
Podstawowym kryterium ma być bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Dlatego dostarczone słupki muszą spełniać międzynarodowe standardy oceny obrażeń głowy (HIC) oraz zminimalizowanie skutków ewentualnej kolizji uczestników ruchu . Muszą też być wykonane z mas elastycznych z pamięcią kształtu. Elastyczność słupka oraz pamięć kształtu powinna umożliwić 60 pełnych wygięć (90 stopni) w tym samym kierunku i powrócić do początkowego kształtu. Słupek musi wytrzymać siłę uderzenia pojazdu o masie 1500 kg, jadącego z prędkością 80 km/h i powrócić do pierwotnego kształtu bez deformacji.
Co ważne, słupki będą oklejone folią odblaskową II generacji, a ich zwieńczenia zostaną pomalowane żółtą farbą odblaskową. Specjalne gniazda, na których zostaną posadowione będą umożliwiać ich demontaż na czas odśnieżania ścieżki rowerowej.
Termin wykonania prac upływa 30 października br. Wykonawca będzie miał 70 dni (od dnia zawarcia umowy) na wykonanie i dostarczenie słupków. Zdemontowane podczas prac słupki zostaną zutylizowane (w przypadku słupków typu U-12c, biało-czerwone) lub przekazane do magazynu ZDM (w przypadku tzw. syrenek). Obecnie jesteśmy na etapie przygotowania listy lokalizacji, gdzie wykonawca pilotażowo zamontuje pierwszych 300 słupków.
Przeczytaj też: * * Neon Hotetu Victoria znaleziony w Lizbonie