RegionalneWarszawaWarszawa. Tramwaj pod parkiem - jest umowa na nową linię w stolicy

Warszawa. Tramwaj pod parkiem - jest umowa na nową linię w stolicy

Dworzec Zachodni zyska nowe połączenie. Mieszkańcy Warszawy będą mogli dostać się z tej popularnej stacji bezpośrednio na Ochotę. Co ważne, podróż będzie bardzo szybka - zapowiadają drogowcy z Warszawy.

Warszawa. Tramwaj pod parkiem - jest umowa na nową linię w stolicy
Źródło zdjęć: © ztm.waw.pl | Tramwaje Warszawskie
Katarzyna Romik

Warszawski ratusz poinformował, że na początku stycznia podpisano umowę na powstanie nowej linii tramwajowej. Ma ona połączyć właśnie z Dworzec Zachodni z ulicą Grójecką.

Zgodnie z planami spółki Tramwaje Warszawskie po lewej stronie Warszawy powstanie podziemny przystanek tramwajowy pod Dworcem Zachodnim, półkilometrowy tunel pod parkiem Zachodnim i nowa trasa do Grójeckiej.

Podpisany przez warszawską spółkę dokument zakłada przygotowanie dokumentacji potrzebnej do wybudowania połączenia o długości około 1,6 km ze stacji Warszawa Zachodnia do ul. Grójeckiej.

Wykonawcą będzie krakowska firma Progreg. Ma ona 18 miesięcy na przygotowanie projektu i na zdobycie zgód i pozwoleń administracyjnych, w tym pozwolenia na budowę nowej linii tramwajowej w Warszawie.

Koszt wykonania dokumentacji wraz z nadzorem autorskim wyceniono na 5,5 mln zł. Najważniejsze prace budowlane zaplanowane zostały na lata 2022 i 2023 i łączą się z planami kolejarzy.

PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. przebuduje wkrótce stację Warszawa Zachodnia. Obydwa zadania są ze sobą skoordynowane.

Nowa linia tramwajowa w Warszawie. Połączy Warszawę Zachodnią z Grójecką

Początek nowej trasy wyznaczono pod dworcem Warszawa Zachodnia. Tam powstanie podziemny przystanek połączony z przejściem podziemnym i stacją kolejową.

Stąd tramwaje pojadą tunelem o długości około 500 metrów pod parkiem Zachodnim. Wyjazd z tunelu i kolejny przystanek ma znaleźć się między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. na wysokości hotelu Ibis.

Następnie trasa pobiegnie wzdłuż tej ulicy aż do ul. Grójeckiej, gdzie zbudowany zostanie węzeł rozjazdowy tzw. pełna gwiazda, pozwalającą tramwajom skręcać w każdym kierunku, tzn. do centrum, w kierunku al. Krakowskiej lub pojechać na wprost do pętli Banacha.

Przebudowa Warszawy Zachodniej. Trzy podziemne przystanki tramwajowe

Podróżujący, którzy zaplanują przesiadkę na dworcu Warszawa Zachodnia będą mogli skorzystać z trzech podziemnych zespołów przystankowych.

Dwa będą zlokalizowane w północnej części stacji. Będą tam dojeżdżać tramwaje z Woli i Odolan i powstaną po 2023 roku.

Tramwaj do Wilanowa – największy projekt tramwajowy w Polsce

Budowa trasy w ciągu ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. i pod stacją Warszawa Zachodnia to część większego projektu, podzielonego na sześć części. Trasa o łącznej długości blisko 19 km, docelowo połączy Wolę, Odolany, Dworzec Zachodni, Ochotę, Mokotów i Wilanów.

Według założeń Tramwajów Warszawskich, podróż tramwajem z Wilanowa do stacji metra Centrum wyniesie 25 minut, a do stacji metra Pole Mokotowskie – ok. 18 minut.

Projekt realizacji trasy tramwaju do Wilanowa jest dofinansowany z środków unijnych na lata 2014 – 2020. Projektem objęta jest także budowa nowej zajezdni na Annopolu oraz kupno nowych niskopodłogowych tramwajów, na które umowa została podpisana w czerwcu 2019 roku.

Źródło: UM Warszawa

Masz news, zdjęcie lub film związany z pogodą? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)