Warszawa. Nowe przepisy dla hulajnóg elektrycznych. 86 usunięto
W ciągu czterech dni usunięto 86 nieprzepisowo pozostawionych na chodniku hulajnóg elektrycznych. Obowiązują już nowe przepisy, które regulują zasady poruszania się i parkowania.
W 2018 r. pierwsze elektryczne hulajnogi pojawiły się na warszawskich ulicach. Mieszkańcy zwracali uwagę na niebezpieczną jazdę i zostawianie sprzętu w dowolnym miejscu na chodniku. Problemem był brak przepisów w tej kwestii.
Jak poinformował w komunikacie Zarząd Dróg Miejskich, w czwartek 20 maja weszły w życie regulacje, zmieniające przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z nimi e-hulajnogą nie wolno przewozić pasażera i przekraczać prędkości 20 km/h.
Należy poruszać się po drogach dla rowerów i pasach rowerowych. Jeśli takiej infrastruktury nie ma, użytkownicy zobowiązani są do korzystania z jezdni lub chodnika. Z kolei parkowanie jest dozwolone wyłącznie w miejscu do tego przeznaczonym. Jeżeli nie ma takiego miejsca, należy parkować jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika najbardziej oddalonej od jezdni oraz równolegle do tej krawędzi, zachowując co najmniej 1,5 m przejścia.
Warszawa. Mniej e-hulajnóg w centrum
Od czwartku ZDM wraz ze Strażą Miejską - na którą nowe przepisy nałożyły obowiązek kontroli parkowania - sprawdza, jak pojazdy są pozostawiane. Zauważono, że w centrum e-hulajnóg jest zdecydowanie mniej niż przed tygodniem. Są odstawiane tam, gdzie powinny. Jednak co jakiś czas patrole trafiają na sprzęt porzucony na środku chodnika lub przy jezdni.
Od czwartku do niedzieli strażnicy miejscy zadysponowali usunięcie 86 źle zaparkowanych hulajnóg. Są one zabierane w trybie art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym. "Konfiskowane" były te, które stały w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudniały ruch lub zagrażały bezpieczeństwu.
Nieprawidłowe parkowanie e-hulajnogi jest wykroczeniem i może być ukarane mandatem. Za pozostawienie jednośladu na chodniku tak, że utrudnia przejście grozi 100 zł mandatu. Podobnie jest za zostawienie go przed przejściem dla pieszych. Za porzucenie elektrycznej hulajnogi w narożniku skrzyżowania i obszarze do 10 m od tego miejsca mandat wynosi 300 zł. Za pozostawienie jej na niebieskiej kopercie kara wynosi 500 zł.
Warszawa. Pakiet zasad
ZDM zaproponował operatorom hulajszeringowym pakiet zasad określających stacjonowanie i poruszanie się w oparciu o nowe przepisy. Jedną z propozycji było wyznaczenie punktów parkowania hulajnóg przy stojakach rowerowych, których w stolicy jest kilkanaście tysięcy. Jednocześnie operatorzy mieliby sami dostawić kolejne, ogólnodostępne stojaki, w liczbie proporcjonalnej do liczby hulajnóg.
Propozycje przedstawiono pięciu operatorom, funkcjonującym obecnie w Warszawie lub deklarującym rozpoczęcie działalności w tym sezonie. Są to firmy Bolt, Dott, Lime, Blinkee i TIER. - Liczymy, że w najbliższym czasie odniosą się do naszego pomysłu - podkreśla ZDM.