RegionalneWarszawaWarszawa. "Droga na szóstkę". Powstał program poprawy bezpieczeństwa wokół szkół podstawowych

Warszawa. "Droga na szóstkę". Powstał program poprawy bezpieczeństwa wokół szkół podstawowych

Początek roku szkolnego dla dzieci oznacza m.in. powrót codziennych podróży do szkoły. Wielu rodziców zadaje sobie pytanie, czy jest wystarczająco bezpiecznie, aby pozwolić dziecku na samodzielną drogę do szkoły. W związku z tym powstał program poprawy bezpieczeństwa drogowego wokół warszawskich szkół podstawowych – "Droga na szóstkę".

Warszawa. Briefing prasowy z udziałem burmistrza Roberta Kempy i Karoliny Gałeckiej, zastępcy dyrektora ZDM
Warszawa. Briefing prasowy z udziałem burmistrza Roberta Kempy i Karoliny Gałeckiej, zastępcy dyrektora ZDM
Źródło zdjęć: © Urząd m.st. Warszawa | Urząd m.st. Warszawa

02.09.2021 12:30

Jak podkreślił w komunikacie stołeczny ratusz, elementami programu są szeroki audyt infrastruktury w okolicy szkoły, pomiary ruchu, ankiety wśród uczniów, a także analiza zdarzeń drogowych z ostatnich lat.

Warszawa. Pilotaż w stolicy

Szkolna ulica to doskonale znane rozwiązanie wprowadzane w miastach na całym świecie. Polega na czasowym ograniczeniu ruchu pod szkołą poprzez zakaz wjazdu samochodów. Obecność dużej liczby aut budzi obawy o bezpieczeństwo, a niektórych zmusza do wyboru innego środka podróży. Duży ruch samochodów generuje też hałas i zanieczyszczenia.

W pierwszej edycji programu wzięło udział sześć szkół. Dla każdej z nich, w efekcie udziału w "Drodze na szóstkę", opracowano inne rozwiązanie poprawiające bezpieczeństwo wokół szkoły. Pierwszym wdrożeniem jest wprowadzenie "szkolnej ulicy" na ul. Hirszfelda przy SP 323 im. Polskich Olimpijczyków. To pilotaż w Warszawie.

Wjazd na ul. Hirszfelda na Ursynowie, pierwszą "szkolną ulicą" w Warszawie, zostanie ograniczony przez trzy poranne kwadranse - od 7.30 do 8.15. Wjazd będzie możliwy dla mieszkańców.

Badania pokazały, że to właśnie wtedy pod podstawówką jest największy ruch. Wąskimi, osiedlowymi uliczkami odbywa się nawet 230 przejazdów w obie strony. To ponad 5 przejazdów na minutę. Dla porównania, jednym pasem ul. Puławskiej w porannym szczycie w ciągu jednej minuty przejeżdża średnio 6 samochodów (2286 pojazdów na 6 pasach w godz. 7:00-8:00), a ul. Pileckiego 3 pojazdy na minutę (1088 pojazdów na 6 pasach w godz. 7:00-8:00).

Warszawa. Nie tylko "szkolna ulica"

Rodzice odwożący uczniów do SP nr 323 samochodami będą mogli zaparkować na okolicznych parkingach – przy Arenie Ursynów, ul. Gandhi lub ul. Płaskowickiej. Stamtąd przejdą zaledwie kilkaset metrów po bezpiecznej, bo pozbawionej dużego ruchu aut, strefie zamieszkania. Komfort podróży odczują też piesi i rowerzyści. W ubiegłym roku pod szkołą powstały dwie wiaty rowerowe.

Z SP 323 sąsiaduje Przedszkole nr 50. Aby zachęcić przedszkolaków i ich rodziców do aktywnych podróży, dodatkowo od września startuje w przedszkolu mała kampania promująca mobilność. Dzieci będą zbierały naklejki w nagrodę za dotarcie do przedszkola na rowerkach lub hulajnogach.

Poranne zamknięcie wjazdu w ul. Hirszfelda nie jest jedynym rozwiązaniem w ramach "Drogi na Szóstkę". W przypadku tej szkoły drugą zmianą będzie planowana instalacja sygnalizacji na pobliskim przejściu przez ul. Indiry Gandhi. Trwają też rozmowy o drugiej filii szkoły – przy ul. Warchałowskiego.

Niebezpieczne elementy otoczenia, w ścisłej współpracy z dyrekcją i radą rodziców, będą także sukcesywnie zmieniane w pozostałych pięciu placówkach. A efekty powinny zachęcić kolejne szkoły do współpracy.

Warszawa. Uczniowie wyrazili swoje opinie w ankietach

Program "Droga na Szóstkę" kształtuje też percepcję otoczenia przez same dzieci. Uczniowie w ankietach często zgłaszali konkretne rozwiązania, jakie chcieliby wprowadzić w swoim sąsiedztwie i konkretne sytuacje, które budzą ich niepokój. Przykładowo w szkole na Hirszfelda wśród uczniów, którzy deklarują że nie czują się bezpiecznie w drodze do szkoły, najwięcej jest uczniów podróżujących na lekcje z rodzicami autem.

Zgłaszali, że taka droga do szkoły bywa dla nich stresująca. Bezpośrednio pod szkołą nie ma tylu miejsc parkingowych, by wystarczyło dla wszystkich i by bezpiecznie wysiąść. Uczniowie wysiadają więc w pośpiechu, nierzadko pomiędzy innymi samochodami. W dodatku ostatni odcinek jazdy autem – przez osiedlową uliczkę, pokonywany dość wolno - może budzić obawy czy na pewno się zdąży na lekcje.

Zobacz także
Komentarze (0)