Warszawa. Co z trzecią linią metra? Jest decyzja Trzaskowskiego
Mimo sporych problemów budżetowych w stolicy powstanie trzecia linia metra – zdecydował prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. Linia metra M3 połączy Pragę - Południe z centrum stolicy, a docelowo także z Ochotą i Mokotowem. W pierwszym etapie, który zakończy się w 2028 roku, powstanie sześć stacji.
15.03.2021 09:47
Jak podkreśla stołeczny ratusz w komunikacie, to kolejna w ostatnim czasie decyzja prezydenta Warszawy w ramach projektu Nowe Otwarcie. W najbliższy czwartek, na jego wniosek, Rada Miasta zdecyduje o przesunięciu pieniędzy na pierwszy etap prac.
- To nie była łatwa decyzja, bo sytuacja finansowa miasta jest naprawdę trudna. Warszawa musi jednak stać się nie tylko idealnym miejscem do pracy, ale także wymarzonym miejscem do życia. Budowa trzeciej linii metra ma tu kluczowe znaczenie, bo komunikacja jest jedną z najważniejszych usług jakie świadczymy naszym mieszkańcom – tłumaczy prezydent Rafał Trzaskowski.
Warszawa. Sześć stacji na Pradze
W pierwszym etapie budowy powstanie sześć stacji. Nowa linia zostanie poprowadzona z funkcjonującej już stacji Stadion Narodowy, która od początku była planowana jako węzeł przesiadkowy. Stamtąd metro pojedzie na kolejne stacje: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i stację Gocław. Powstanie też odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce.
Stacja Stadion Narodowy stanie się kluczowym węzłem komunikacyjnym, umożliwiającym przesiadkę do pociągów na dworcu PKP, linii autobusowych i tramwajów.
- Prace przygotowawcze dla pierwszego etapu rozpoczynamy już teraz. Chcemy dobrze przygotować ten projekt na nową perspektywę finansową UE. Natomiast w drugiej połowie roku zlecone zostaną prace nad studium technicznym linii M3 po lewobrzeżnej stronie Warszawy - wyjaśnił Trzaskowski.
Warszawa. 315 tys. pasażerów w ciągu doby
Linia M3 zaplanowana jest z myślą o 180 tys. osób mieszkających na Pradze - Południe. Metro zapewni sprawną obsługę dużych osiedli - Gocławia, Grochowa i Kamionka. Mieszkańcy drugiej pod względem liczby mieszkańców dzielnicy Warszawy dotrą do centrum w ok. 17 min. Z pierwszego odcinka linii M3 w ciągu doby korzystać będzie ponad 315 tys. pasażerów. W szczycie porannym będzie to ponad 26 tys. osób.
- Budując sieć transportową miasta, w pierwszej kolejności zawsze stawia się na metro lub kolej miejską. Stosując porównanie do systemu krwionośnego, można je porównać do tętnic. Dlatego rozpoczynamy przygotowania do budowy linii M3, a w kolejnym kroku zamierzamy zbudować linię tramwajową na Gocław. Dzięki nowemu przebiegowi linii M3 ta bardzo ważna i oczekiwana inwestycja tramwajowa nie wyklucza się z podziemną koleją i będzie jej idealnym uzupełnieniem – wyjaśnił zastępca prezydenta Warszawy Michał Olszewski.