Warszawa. Buspas na ul. Puławskiej oddany do użytku
Od 24 lipca pas dla autobusów obowiązuje na obu jezdniach ul. Puławskiej. Dopuszczony jest na nim ruch karetek, pojazdów miejskiego transportu osób niepełnosprawnych, motocykli oraz taksówek.
27.07.2020 07:22
Autobusy mają do dyspozycji prawie 64 kilometry wydzielonych pasów dla komunikacji miejskiej. Niektóre ulice dostępne są wyłącznie lub przede wszystkim dla autobusów. Takich odcinków jest ponad pięć kilometrów – informuje Zarząd Dróg Miejskich.
Autobusy swoje pasy dzielą również z tramwajami, czyli poruszają się wspólnym torowiskiem tramwajowo-autobusowym. Tak jest w al. Solidarności oraz na ul. 11 Listopada.
Najdłuższy warszawski buspas jest na ul. Radzymińskiej i w Al. Solidarności. Zaczyna się niemal na granicy miasta, przy ulicy Krynoliny, a kończy na pl. Bankowym. Ma dokładnie 7775 metrów długości. Na tym odcinku jest też najdłuższy w Warszawie „trambuspas”. Autobusy i tramwaje kursują tu razem na odcinku 2,7 kilometra.
Najmłodszy buspas w stolicy wytyczony został w czerwcu 2020 w al. Solidarności od ul. Jórskiego do Łodygowej. Ma on ok. 1700 metrów długości.
Warszawa. Działania poprzedzone badaniami
Jak podkreśla ZDM, wyznaczenie nowego buspasa to poważna ingerencja w organizację ruchu. Dlatego przed podjęciem decyzji drogowcy przeprowadzają szczegółowe analizy, które pozwalają ocenić faktyczną efektywość buspasa.
Wśród analizowanych czynników są m.in. natężenie ruchu pojazdów transportu zbiorowego i pojazdów prywatnych, okres funkcjonowania buspasa, straty czasowe w ruchu komunikacji miejskiej występujące przed wprowadzeniem usprawnienia, liczba skrzyżowań oraz długość odcinków prostych (od skrzyżowania do skrzyżowania).
Zgodnie z zapowiedzią prezydenta Rafała Trzaskowskiego, rozpoczęty został również proces wpuszczenia motocyklistów na buspasy. Przez ostatnie miesiące trwało projektowanie i opiniowanie zmian w organizacji ruchu.