Tramwaje planują przebieg linii do Wilanowa. "Tunele, rozgałęzienia i odnogi"
To jedna z kluczowych inwestycji komunikacyjnych na najbliższe lata.
Spółka prowadzi prace przygotowawcze przy szczegółowym określeniu koncepcji przebiegu linii tramwajowej z Dworca Zachodniego do Wilanowa. Aktualnie trwa przetarg , którego zwycięzca wyznaczy m.in. charakter organizacji ruchu, niezbędną dokumentację do uzyskania decyzji środowiskowej oraz rodzaj zasilania trakcji.
Opracowanie dla całej koncepcji podzielone jest na sześć zadań:
- od Dworca Zachodniego do Bitwy Warszawskiej 1920 r.
- od Banacha do Rakowieckiej,
- od stacji Pole Mokotowskie do Św. Bonifacego, wraz z odnogami,
- od Św. Bonifacego do Południowej Obwodnicy Warszawy,
- budowę pętli lub torów odstawczych przy stacji Ratusz Arsenał,
- odnogi m.in. przy: Gagarina, Nehru oraz Czerniakowskiej-bis do ulicy Melomanów.
Co istotne, cała linia pomiędzy Dworcem Zachodnim a Wilanowem ma przyjąć formę szybkiego tramwaju , który będzie zatrzymywał się na stosunkowo niewielkiej ilości przystanków. W przypadku odcinka do Grójeckiej istnieje potencjalny wariant, zakładający budowę tunelu pod Parkiem Zachodnim. Na skrzyżowaniu z samą Grójecką również powstałby tunel tramwajowy umożliwiający bezpieczny, szybki, a co najważniejsze bezkolizyjny przejazd. W przypadku przejazdu przez Pole Mokotowskie są brane pod uwagę trzy warianty (np. w ciągu ulic Banacha i Batorego czy wzdłuż Banacha oraz Rostafińskich).
Tak samo trzy potencjalne rozwiązania są przewidziane dla ostatniego odcinka w Wilanowie. Każde z nich zakłada jednak możliwość przedłużenia tramwaju do ulicy Pałacowej. Samo zamówienie będzie się składać z trzech etapów. Pierwszy przewiduje przygotowanie wielowymiarowej koncepcji. Drugi to materiały do decyzji środowiskowej, a trzeci - finalne opracowanie. Oferty w przetargu na koncepcję są przyjmowane do 17 września br. Linię z Dworca Zachodniego do Wilanowa będzie obłsugiwać 50 nowych, dwukierunkowych tramwajów. Całość materiału na temat możliwych koncepcji przebiegu trasy dostępna jest tutaj .
Przeczytajcie też: Stolica nie pójdzie śladem Katowic. Projekt Tempo-30 przepadł