Tramwaj do Wilanowa z rozwidleniem na Woli. Kiedy pojedziemy nową trasą?

Tramwaje Warszawskie chcą uzyskać decyzję środowiskową dla odcinków od Dw. Zachodniego do Grójeckiej i od Puławskiej do Miasteczka Wilanów. Pojawia się kilka ciekawych wariantów - rozwidlenie torowiska na Woli w ciągu ulic Ordona i Krzyżanowskiego.

Obraz
Karol Lewandowski

Jedną z bardziej wymagających warszawskich inwestycji jest budowa linii tramwajowej z Woli i Dw. Zachodniego do Wilanowa. Jeszcze w tym roku Tramwaje Warszawskie chcą uzyskać decyzję środowiskową dla odcinków od Dw. Zachodniego do Grójeckiej i od Puławskiej do Miasteczka Wilanów. Pojawia się kilka ciekawych wariantów - rozwidlenie torowiska na Woli w ciągu ulic Ordona i Krzyżanowskiego oraz propozycje szeregu odnóg na mokotowskim i wilanowskim odcinku trasy. Cała trasa - z Woli do Wilanowa - miałaby być ukończona w 2022 r.


Tramwaje Warszawskie przygotowują się do realizacji trasy z Woli i Dw. Zachodniego do Wilanowa. - To bardzo duże przedsięwzięcie logistyczne, obejmujące prawie 20 km torów tramwajowych, uwzględniając wszystkie "wąsy" - mówi Grzegorz Madrjas, kierownik Działu Strategii Rozwoju Systemu Tramwajowego w Tramwajach Warszawskich.

Trasa podzielona jest na sześć etapów, które są przygotowywane w oparciu o równoległe, oddzielne koncepcje programowo-przestrzenne. Odcinek A obejmuje trasę od Kasprzaka do Dw. Zachodniego, odcinek B prowadzi od Dw. Zachodniego do Grójeckiej, odcinek C od Banacha przez Pole Mokotowskie do Rakowieckiej, odcinek D od Rakowieckiej do Św. Bonifacego, a odcinek E od Św. Bonifacego do Branickiego. Natomiast odcinek F zawiera zakończenie trasy w Śródmieściu w rejonie stacji metra Ratusz i ulicy Andersa.

Obraz

Podział na odcinki. Fot. Tramwaje Warszawskie

5 decyzji środowiskowych

Tramwaje Warszawskie chcą jednak uzyskać pięć decyzji środowiskowych. - Odcinki D oraz E muszą mieć wspólną decyzję środowiskową, bo odcinek E jako wybiegowy nie może funkcjonować samodzielnie – podkreśla Madrjas. Do dofinansowania unijnego zostały zgłoszone odcinki B Dw. Zachodni – Grójecka oraz D+E Puławska – Miasteczko Wilanów. Dla odcinków zgłoszonych do dofinansowania harmonogram jest bardzo wyśrubowany. Chcemy dla nich uzyskać decyzję środowiskową jeszcze w tym roku, natomiast odcinki nieunijne zostawiamy na przyszły rok - mówi Grzegorz Madrjas.

Cała trasa w 2022 r.

Harmonogram zakłada, że w przyszłym roku rozpoczną się prace projektowe dla odcinków A, B, D+E, które dla odcinków B, D+E zakończą się w 2018 r., a dla odcinka A w 2019 r. Prace projektowe dla odcinków C i F będą prowadzone w latach 2018-2019 r. Realizacja odcinków B, D i E przypadnie na lata 2019-2020, a odcinka C i F w 2020 r. Odcinek A będzie budowany w latach 2019-2022. Otwarcie trasy B-C-D-E i F miałoby nastąpić już w 2020 r., natomiast części trasy A – bez tunelu pod torami PKP w rejonie Dw. Zachodniego – w 2021 r. Cała trasa z Woli do Wilanowa byłaby ukończona w 2022 r.

*Rozwidlenie na Woli *
Nowością jest rozwidlenie wolskiego odcinka trasy. - Na dzisiaj się wydaje, że w wariancie inwestorskim będziemy chcieli się połączyć z ulicą Kasprzaka zarówno przy ul. Ordona, jak i skrzyżowaniu z ul. Płocką w ciągu Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego - mówi Madrjas. Wariantem alternatywnym jest wpięcie trasy w rejonie skrzyżowania z al. Prymasa Tysiąclecia, ale wówczas w mniejszym stopniu obsługiwałaby ona rozbudowujące się osiedla przy ul. Ordona i Jana Kazimierza.

Obraz

Propozycja przebiegu tramwaju na Woli.Fot. mat. Tramwaje Warszawskie

Obraz

Propozycja przebiegu tramwaju na Woli – rejon Dw. Zachodniego. Fot. mat. Tramwaje Warszawskie

Obraz

Propozycja przebiegu tramwaju na Woli - rejon ul. Ordona. Fot. mat. Tramwaje Warszawskie

Sporym wyzwaniem będzie przejście w tunelu pod układem torowym stacji Warszawa Zachodnia, która również przewidziana jest do modernizacji. - Jesteśmy w ścisłym kontakcie z koleją, która przygotowuje dokumentację dla modernizacji stacji. Nasze prace planistyczne są skoordynowane z pracami kolejarzy - zapewnia Grzegorz Madrjas.

Wyzwaniem pod względem społecznym może być odcinek przez Pole Mokotowskie, dlatego też Tramwaje Warszawskie nie zgłosiły go do dofinansowania unijnego. - Zakładamy, że uzyskanie decyzji środowiskowej i dokumentacji projektowej może zająć dłużej, ale sama budowa może zamknąć się w jednym sezonie budowlanym. Rozpoczęliśmy przygotowania do konsultacji społecznych. Wygląda na to, że wbrew pozorom budowa tego tramwaju wzdłuż Rostafińskich przy Polu Mokotowskim nie budzi aż takich kontrowersji jak się wydawało - mówi Madrjas. W wariancie alternatywnym tramwaj przebiegać miałby w tunelu z wlotem przy Żwirki i Wigury i wylotem przy ul. Św. Boboli. To jednak dużo droższy wariant.

Powstanie tunel?

Biorąc pod uwagę odcinki D+E, największym wyzwaniem jest tzw. plac Puławski u zbiegu Puławskiej, Rakowieckiej i Goworka. Wariant inwestorski zakłada poprowadzenie tramwaju po powierzchni. To gorsze rozwiązanie pod względem ruchowym, ale dzięki temu pasażerowie jadący od strony Ochoty, jak i Centrum zyskują wspólny przystanek w kierunku Wilanowa. Wariant alternatywny przewiduje tunel. Tu jednak pojawia się problem z połączeniem trasy do Wilanowa z torowiskiem do Centrum. Trzeba byłoby poprowadzić dwutorową łącznicę wąską ulicą Klonową. Nie ma też wspólnego przystanku.

Tramwaje Warszawkie przygotowują też cztery odnogi - w ciągu Gagarnia, Św. Bonifacego do pętli Stegny, Branickiego, al. Rzeczpospolitej do Południowej Obwodnicy Warszawy. - Chcemy uzyskać decyzję środowiskową od razu dla kilku odnóg – albo do realizacji z trasą główną, albo w pewnym odstępie czasowym w zależności od możliwości finansowych miasta - mówi Grzegorz Madrjas.

Źródło: (transport-publiczny.pl/TW)

Obraz

Wybrane dla Ciebie

Działo się w nocy. Trump reaguje na zabójstwo prawicowego aktywisty
Działo się w nocy. Trump reaguje na zabójstwo prawicowego aktywisty
Izrael dopuszcza się ludobójstwa. Polacy nie mają wątpliwości
Izrael dopuszcza się ludobójstwa. Polacy nie mają wątpliwości
Czesi wyślą do Polski śmigłowce. Pomogą walczyć z dronami
Czesi wyślą do Polski śmigłowce. Pomogą walczyć z dronami
Brutalne morderstwo Ukrainki. Trump domaga się kary śmierci
Brutalne morderstwo Ukrainki. Trump domaga się kary śmierci
Co zrobi Rosja? Ekspert: są dwie możliwości
Co zrobi Rosja? Ekspert: są dwie możliwości
Polska wysyła pod granicę 40 tys. żołnierzy
Polska wysyła pod granicę 40 tys. żołnierzy
Szwecja wysyła wsparcie do Polski. "Środki obrony"
Szwecja wysyła wsparcie do Polski. "Środki obrony"
Macron rozmawiał z Tuskiem. Prezydent Francji zabrał głos
Macron rozmawiał z Tuskiem. Prezydent Francji zabrał głos
Rozmowa Nawrocki-Trump. Wiadomo, co powiedział prezydent USA
Rozmowa Nawrocki-Trump. Wiadomo, co powiedział prezydent USA
Charlie Kirk nie żyje. Trump poinformował o śmierci influencera
Charlie Kirk nie żyje. Trump poinformował o śmierci influencera
Niemiecka prasa pisze wprost o ataku. "Będą kolejne"
Niemiecka prasa pisze wprost o ataku. "Będą kolejne"
O czym rozmawiał Nawrocki z Trumpem? CNN ujawnia
O czym rozmawiał Nawrocki z Trumpem? CNN ujawnia