RegionalneWarszawaTo był ostatni taki przejazd. Masa Krytyczna zmienia formułę [GALERIA]

To był ostatni taki przejazd. Masa Krytyczna zmienia formułę [GALERIA]

Warszawska Masa Krytyczna się zmienia – zamiast cyklicznych przejazdów ulicami miasta, stawia na współpracę z miastem oraz edukację rowerzystów. W piątek odbył się ostatni przejazd Masy w dotychczasowej formule.

W pożegnalnej Masie Krytycznej wzięło udział kilkuset cyklistów. Piękna, wrześniowa pogoda sprzyjała rowerowej wycieczce: przejazd tradycyjnie rozpoczął się na Placu Zamkowym, a trasa obejmowała m.in Marszałkowską, Al. Jerozolimskie, Jana Pawła II, rondo Radosława, ul. Okopową, Kercelak, al. Solidarności, pl. Bankowy.

To był ostatni taki przejazd. Masa Krytyczna zmienia formułę [GALERIA]

Do pokonania było 26 kilometrów. Oprócz przejazdu, kierowcy jednośladów zablokowali na parę minut most Poniatowskiego. Chcieli przypomnieć, że w tym miejscu potrzebne są zmiany w infrastrukturze rowerowej. * *

Legalne przejazdy Masy Krytycznej ulicami Warszawy odbywają się regularnie od 2002 r. W każdy ostatni piątek miesiąca rowerzyści jadą wyznaczoną trasą, korzystając z całej szerokości jezdni zajmowanej na co dzień przez samochody.

Celem akcji było promowanie roweru jako środka codziennego transportu i walka o tworzenie nowej infrastruktury rowerowej. Przejazdy są rejestrowane w ratuszu i eskortowane przez policję. Przez 14 lat Masa jechała ulicami ponad 150 razy.

160 km nowych tras

- W czasie wieloletniej działalności Warszawskiej Masy Krytycznej stan infrastruktury rowerowej zmienił się diametralnie - zwraca uwagę Łukasz Puchalski, Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej.* *- Długość sieci tras zwiększyła się kilkukrotnie i wynosi dziś około 470 km. Od 2009 r. (także dzięki staraniom samych rowerzystów) obowiązują „Standardy rowerowe” – dokument mający zapewnić wysoką jakość nowych tras (w tym m. in. asfaltową nawierzchnię, skrajnię i łagodne łuki). Nowe drogi dla rowerów powstają tam, gdzie są potrzebne, a nie – jak jeszcze kilka lat temu – tylko przy okazji innych inwestycji drogowych - dodaje Pełnomocnik. I dodaje, że program inwestycji na najbliższe 2 lata zakłada budowę nawet 160 km nowych tras, które połączą istniejące odcinki w spójną sieć.

To dzięki m.in. staraniom Masy Krytycznej, miasto uruchomiło rower publiczny (ponad 3000 rowerów Veturilo wypożyczonych 8 mln razy), montuje stojaki rowerowe (5500 w ciągu 4 lat) i pracuje nad edukacją rowerzystów (w tym najmłodszych, podczas akcji Rowerowy Maj). - To wszystko daje wyraźny efekt – ruch rowerowy wzrósł kilkukrotnie, dziś rowerem odbywa się 3,8% wszystkich podróży po mieście - podkreśla pełnomocnik.

Rowerowy Maj i inne akcje

- Dużym wyzwaniem jest nadal edukacja rowerzystów i promowanie jazdy rowerem w codziennym transporcie - przypomina Puchalski. I dodaje: - Dlatego, chcemy wykorzystać aktywność i doświadczenie Masy Krytycznej do wspólnych działań na tym polu.

Jedną z okazji będzie akcja „Rowerowy Maj”, polegająca na promowaniu dojazdów do szkoły na rowerze. W 2016 r. była ona wielkim sukcesem – udział wzięło 33 tys. uczniów, zaś blisko połowa przejazdów odbyła się na rowerze. W przyszłym roku akcja ma objąć wszystkie szkoły.

- Współpraca miasta z Masą Krytyczną ma poprawić wizerunek rowerzystów i pozwoli skupić się na nowych celach i wyzwaniach, aby wspólnie rozwijać ruch rowerowy w Warszawie - podsumowauje pełnomocnik

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)