Rowerzyści pojadą Marszałkowską pod prąd
Zarząd Transportu Miejskiego ogłosił właśnie przetarg na koncepcję kontrapasa rowerowego na ul. Marszałkowskiej od pl. Konstytucji do pl. Unii Lubelskiej
Ulica Marszałkowska na odcinku od placu Konstytucji do placu Unii Lubelskiej jest jednokierunkowa. ZTM chce, by ulica na tym odcinku miała tylko jeden pas dla aut. Na drugim miałby powstać kontrapas dla rowerzystów. Mają powstać dwa odcinki kontrapasa - 180-metrowy od pl. Konstytucji do pl. Zbawiciela i 550-metrowy od pl. Zbawiciela do pl. Unii Lubelskiej.
Kontrapas to pomysł Łukasza Puchalskiego, pełnomocnika prezydent Warszawy ds. komunikacji rowerowej. Rowerowy pas do jazdy pod prąd powstałby jednak kosztem likwidacji jednego pasa dla aut. Robiliśmy pomiary ruchu i nie straciłby na jakości, a płynność nie byłaby mniejsza - powiedział w wywiadzie dla TVN Warszawa . W godzinie szczytu przejeżdża tędy około 650 aut. Jak przekonuje pełnomocnik rowerowy, spokojnie mogą się zmieścić na jednym pasie.
Wytyczenie tego kontrapasa jest odpowiedzią na składane od lat przez rowerzystów postulaty, by w końcu poprawić warunki ruchu na tym odcinku Marszałkowskiej. Podczas przeprowadzonego w 2006 roku remontu tego fragmentu ulicy zapomniano o wytyczeniu ścieżki rowerowej. Poprawę mieliby odczuć nie tylko rowerzyści, ale także pasażerowie komunikacji miejskiej. Przy okazji przebudowy tego odcinka zostaną poszerzone platformy przystanków i zostaną postawione tam wiaty. Dla tramwajów miałby także zostać wprowadzony priorytet w sygnalizacji świetlnej.