Najczęściej do teatru. Tak warszawiacy korzystają z oferty kulturalnej stolicy
Dla co czwartego warszawiaka udział w wydarzeniach kulturalnych to najchętniej wybierana forma spędzania wolnego czasu
Ogłoszono wyniki badania publiczności instytucji kultury. Ich celem było sprawdzenie, jaka publiczność korzysta z oferty kulturalnej stolicy. Wyniki mają służyć realizacji Programu Rozwoju Kultury, którego celem jest zwiększenie uczestnictwa mieszkańców Warszawy w życiu kulturalnym.
- Chcemy zrozumieć tę publiczność, a także osoby, które nie uczestniczą w kulturze - bo jest jakiś rezerwuar ludzi, którzy są na marginesie - i badanie pomoże nam to zrobić - mówił dyrektor Biura Kultury m.st. Warszawy, Tomasz Thun-Janowski podczas spotkania w stołecznym Domu braci Jabłkowskich.
Zgromadzone informacje dotyczą: uczestnictwa w wybranych wydarzeniach, profilu publiczności, źródeł informacji o wydarzeniach, motywacji, a także stopnia zadowolenia z poszczególnych wydarzeń. Mają posłużyć zwiększeniu popularności wydarzeń kulturalnych wśród mieszkańców stolicy.
- Badanie może mieć znaczenie dla programowania wydarzeń w instytucjach. Mam nadzieję, że takie wnioski będziemy w stanie z niego wyciągnąć. Będzie miało znaczenie dla działań marketingowych, podejmowanych przez instytucje - wyjaśnił Thun-Janowski, zastrzegając jednocześnie: - To nie jest tak, że wymodelowaliśmy sobie jakiś rodzaj mieszkańca czy uczestnika i teraz próbujemy wszelkimi sposobami go wytworzyć.
Jak wynika z badań, warszawskie instytucje kulturalne cieszą się bardzo dobrą opinią pod względem infrastruktury.
Dla co 4 respondenta udział w wydarzeniach kulturalnych to najchętniej wybierana forma spędzania wolnego czasu. Spośród różnych form uczestnictwa, publiczność najczęściej wybierała teatr. W ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie na spektaklu teatralnym w Warszawie było 65 proc. respondentów. Poza Warszawą badani najczęściej odwiedzali muzea i wystawy (31 proc.) lub wybierali koncerty (28 proc.).
Badane osoby najczęściej posiadały wykształcenie średnie (31 proc.) lub wyższe (38 proc.). Były to osoby pracujące (60 proc.) lub uczące się (18 proc.). Publiczność warszawskich instytucji kultury to osoby w stosunkowo dobrej sytuacji materialnej – 60 proc. badanych zadeklarowało, że powodzi im się raczej dobrze lub bardzo dobrze.
Najpopularniejszym źródłem informacji o wydarzeniach są znajomi oraz rodzina (39 proc.). Nieco mniej popularnym źródłem był internet (19 proc.). Rzadziej wymieniano prasę (7 proc.) i plakaty.
Blisko połowa badanych (49 proc.) zdecydowała się na udział w wydarzeniu, co najmniej tydzień wcześniej. Nieco ponad dwie trzecie badanych (65%) chce otrzymywać informacje o planowanych wydarzeniach minimum tydzień wcześniej.
Badanie przeprowadzono ankietując ludzi wychodzących z wydarzeń w placówkach kulturalnych biorących udział w badaniu. Były to m.in.: teatry (Nowy, Komedia, Ateneum, Dramatyczny, Kwadrat, Roma, Narodowy, Ochoty, Powszechny, Rampa, Studio, Syrena, Współczesny, TR Warszawa, Wielki); muzea (Etnograficzne, Historii Żydów Polskich POLIN, Karykatury, Narodowe, Powstania Warszawskiego, Sztuki Nowoczesnej, Pragi)
; CSW Zamek Ujazdowski, Dom Spotkań z Historią; „Zachęta", Zamek Królewski, Filharmonia Narodowa, Centrum Nauki Kopernik, a także ZOO.
Łącznie przeprowadzono 5098 wywiadów.
Źródło: PAP
Przeczytajcie też: 5 lat temu otwarto Stadion Narodowy. To miejsce, z którego możemy być dumni