Modernizacja linii Grodzisk Mazowiecki – Warszawa. Rok bez pociągów
Wkrótce przedstawiony zostanie kompletny i szczegółowy harmonogram zastępczej komunikacji autobusowej.
Już w kwietniu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpiszą umowę na przebudowę trasy z Grodziska Mazowieckiego do Warszawy. Inwestycja, warta około 290 milionów złotych, ma "istotnie poprawić komunikację kolejową w aglomeracji warszawskiej". Oznacza to też, że przez rok 22-kilometrowy odcinek będzie zamknięty. Zastąpi go komunikacja autobusowa.
– Poprawa komunikacji kolejowej w aglomeracjach, sprawny przejazd większej liczby pociągów łączących duże ośrodki z regionami - to jeden z celów Krajowego Programu Kolejowego – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Przygotowania do modernizacji linii podmiejskiej zaplanowano w maju. Prace obejmą przejścia podziemne na przystankach: Warszawa Włochy, Warszawa Ursus, Piastów, Parzniew (nowo budowany w ramach modernizacji), Milanówek oraz nowe przejście pieszo-rowerowe w Brwinowie - czyli obiekty wspólne dla linii podmiejskiej i linii dalekobieżnej. Wykonanie specjalnych tymczasowych konstrukcji zapewni możliwość przebudowy przejść. Takie rozwiązanie zagwarantuje także sprawny przejazd pociągów podmiejskich i dalekobieżnych. - Na tym etapie prace nie będą wymagały zamknięcia linii - podkreśla PKP.
Rok bez pociągów
Kluczowy etap modernizacji linii podmiejskiej zaplanowano od września. Zmiany łączą się z wprowadzeniem zastępczej komunikacji autobusowej na 12 miesięcy. Zapewnienie mieszkańcom powiatów pruszkowskiego i grodziskiego sprawnej komunikacji na czas modernizacji linii jest uzgadniane przez przedstawicieli przewoźników, samorządów oraz zarządcę infrastruktury. W kwietniu zostanie przedstawiony kompletny i szczegółowy harmonogram zastępczej komunikacji autobusowej.
Od września wykonawca przystąpi do gruntownej przebudowy torów, sieci trakcyjnej, urządzeń sterowania ruchem kolejowym i infrastruktury pasażerskiej. - Wstrzymanie ruchu na linii umożliwi skrócenie czasu modernizacji z 31 do 22 miesięcy. Realnie linia będzie zamknięta tylko przez 12 miesięcy - podkreślają władze PKP
Na pocieszenie można dodać, że efektem modernizacji 22-kilometrowej linii ma być lepsza oferta podróży. ma zwiększyć sie też liczba pociągów, a wszystkie perony zostaną dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. PKP zapowiada też podwyższenie prędkości składów pasażerskich z 80 km/h do 120 km/h.
Przeczytajcie też: