Metro na Bródno. Ruszyła nowa linia produkcyjna, zjeżdżają z niej 20‑tonowe elementy tunelu
W Warszawie, w fabryce przy ul. Marywilskiej, ruszyła produkcja 20-tonowych części konstrukcyjnych drugiej linii metra. Praca trwa przez całą dobę.
07.11.2019 | aktual.: 07.11.2019 08:02
Warszawska linia produkcyjna pracuje bez przerw, bo musi wyprodukować prawie 24 tys. elementów. Tubingi, czyli właśnie takie betonowe obudowy tunelu, ważą 20 ton. Do tej pory przygotowano ich 500. W ciągu doby fabryka może przygotować maksymalnie 24 elementy.
Wszystkie powinny być gotowe do wiosny 2020 r. Wtedy rozpocznie się drążenie tuneli metra na Bródnie.
Linia produkcyjna ma 8 przystanków i pracuje non stop. Jak podał warszawski ratusz, produkcja konstrukcji części do budowy drugiej linii metra odbywa się "w systemie karuzelowym z jedną mobilną linią".
- Przygotowane zbrojenie umieszczane jest w formie i transportowane na wózku technologicznym do ułożenia i zagęszczenia betonu. Następnie prefabrykat umieszczany jest w komorze wraz ze specjalną uszczelką, w której przechodzi przyspieszoną obróbkę cieplną przy użyciu pary – podają urzędnicy.
Co dzieje się dalej? Element musi odczekać dwa dni, żeby uniknąć "szoku termicznego". Później kontrola jakości i element może już czekać na instalację wiosną 2020 r. na trasie metra.
Jako ciekawostkę Metro Warszawskie podało informację o tym, że próbki materiału są poddawane próbom obciążenia ogniowego. Opisano także dokładną konstrukcję tunelu podziemnej kolejki.
"Pierścień obudowy tunelu to potężna konstrukcja o średnicy ok. 6,5 m, składająca się z 5 elementów podstawowych i jednego klucza, czyli elementu w formie trapezu, który zamyka pierścień. Do jego wykonania potrzebnych jest 8 m3 mieszanki betonu, włókien polipropylenowych i ok. 600 kg stalowej konstrukcji zbrojenia" – napisali przedstawiciele warszawskiej spółki.
Metro na Bródno, czyli przedłużenie linii M2, to trzy stacje: Zacisze (pod ulicą Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną), Kondratowicza oraz Bródno (przy skrzyżowaniu ul. Kondratowicza i Rembielińskiej). Wykonawca na wybudowanie trzech stacji ma czas do września 2021 roku. Całość ma kosztować ok. 1,4 miliarda złotych.
Źródło: Metro Warszawskie
Masz news, zdjęcie lub film związany z pogodą? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl