Komunikacją miejską za darmo. Europejski Dzień bez Samochodu
Jeden samochód, którym podróżuje średnio 1,3 warszawiaka, emituje ok. 140 g/km dwutlenku węgla na osobę, zaś autobus, którym jedzie średnio 80 osób – tylko 11 g/km na osobę.
Paliwo, naprawy, obowiązkowe OC - to tylko nieliczne koszty związane z utrzymaniem samochodu. Jest prosty sposób na to, by oszczędzić czas, pieniądze i środowisko naturalne - przesiadka do komunikacji miejskiej. Najlepszą okazją do wypróbowania stołecznego transportu jest Europejski Dzień bez Samochodu obchodzony 22 września.
Tego dnia nie trzeba kasować biletów ZTM w autobusach, metrze, tramwajach, SKM oraz w pociągach Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej na obszarze obowiązywania oferty „Wspólny Bilet ZTM-KM-WKD”. Dodatkowo będzie można bezpłatnie zostawić samochód na jednym z 14 parkingów „Parkuj i Jedź”.
Daj pierwszeństwo komunikacji miejskiej nie tylko w tym dniu
Europejski Dzień bez Samochodu (EDbS) wieńczy odbywający się od 16 września Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu. Celem projektu jest promowanie komunikacji miejskiej, systemu parkingów P+R, jazdy na rowerze, a także zwrócenie uwagi na negatywne konsekwencje nadużywania samochodu jako środka indywidualnego transportu, szczególnie w centrum miasta. Argumentów nie trzeba szukać daleko: jak wynika z badań, jeden samochód, którym podróżuje średnio 1,3 osoby, emituje ok. 140 g/km dwutlenku węgla na osobę, zaś autobus, którym jedzie średnio 80 osób – tylko 11 g/km na osobę. Pojazdy komunikacji szynowej w ogóle nie emitują dwutlenku węgla.
Warszawiacy będą zachęcani do udziału w EDbS już od 24 sierpnia. Ulotki informujące o wydarzeniu pojawią się w urzędach dzielnic . Na stołeczne trasy wyjedzie 40 autobusów i 10 dwuwagonowych składów tramwajowych z wyeksponowanymi reklamami informującymi o obchodach Dnia bez Samochodu. Jest to pierwszy etap kampanii mającej na celu zachęcenia kierowców do przesiadania się do komunikacji miejskiej.
ETZT organizowany jest co roku w dniach 16-22 września. Stanowi on doskonałą okazję do zwiększania świadomości ekologicznej Europejczyków i skłonienia ludzi do poszukiwania alternatywnych rozwiązań dotyczących transportu oraz do próby zmiany postaw wobec nadmiernej eksploatacji aut. W Warszawie liczba samochodów osobowych przypadających na 1000 mieszkańców wynosi już 580. Dla porównania w Berlinie wynosi 360 i sukcesywnie spada.
Działania podejmowane przez organizatorów ETZT mają na celu stworzenie szansy poznania miasta bez ulicznego hałasu oraz uciążliwego ruchu samochodowego i zachęcenie do rozważań o konieczności wsparcia takiego rodzaju transportu, który nie narusza znacząco równowagi ekologicznej.
Przeczytaj też: Wyścig z czasem przy odbudowie mostu Łazienkowskiego