Kim jest warszawski rowerzysta? [infografiki]
Ile ma lat, jakie wykształcenie? Poznajcie wyniki ankiety
Warszawski Pełnomocnik Prezydenta ds. komunikacji rowerowej przeprowadził ankietę wśród warszawskich rowerzystów. Jej wynik pokazuje kim jest i jak wygląda warszawski rowerzysta. Warszawski Pełnomocnik badania ankietowe przeprowadził na ponad tysiącu warszawskich cyklistów - dowiadujemy się ze strony polskanarowery.sport.pl .
Czytaj również: Rekordowy sezon Veturilo, więcej udogodnień dla rowerzystów
Badanie było wykonane przez Internet, więcpewnie nie jest ono reprezentatywne dla całej populacji rowerzystów w Warszawie, wyniki są jednak bardzo ciekawe.
31 lat, wyższe wykształcenie, stałe zatrudnienie
Statystyczny warszawski rowerzysta biorący udział w ankiecie ma 31 lat. Aż w 3/4 przypadków legitymował się on wyższym wykształceniem. Mniej więcej taki sam odsetek rowerzystów to osoby pracujące.
Co piąty rowerzysta w Watszawie ma samochód. Tylko 37% rowerzystów biorących udział w ankiecie posiada własny jednoślad - prawdopodobnie więc większość mieszkańców stolicy korzysta z Veturilo.
61 procent badanych to mężczyźni - Warszawa wciąż nieprzyjazna cyklistom
Wśród warszawskich cyklistów przeważają mężczyźni - przynajmniej według tego badania. Jest to ponoć typowe wśród miast, które dopiero rozwijają swój ruch i kulturę rowerową i infrastrukturę. Więcej kobiet od zawsze charakteryzowało miasta bardzo przyjazne rowerom i bezpieczne - ten wskaźnik można wręcz stosować do pomiaru przyjazności miast.
Niezależnie od płci ankietowani mężczyźni i kobiety jeżdżą na rowerach podobnie często - jedna trzecia codziennie, około 40% raz w tygodniu, a reszta rzadziej. W okresie zimowym widać już kilkunastoprocentową nadreprezentację mężczyzn.
Do pracy czy rekreacyjnie?
Rowerami najczęściej jeździmy rekreacyjnie - używanie roweru w tym celu deklaruje 84 procent badanych. Jednocześnie aż 72 procent rowerami jeździ także do pracy, a niewiele mniej (64 procent) na zakupy. Na rowerze załatwiamy tez sprawy rowerowe, jeździmy do kina czy szkoły. 22 procent badanych używa roweru służbowo, a 6 procent odwozi nim dzieci do szkoły lub przedszkola.
Największy ruch rowerowy w Śródmieściu
Wbrew obiegowym opiniom i uporczywej budowie dróg dla rowerów poza Śródmieściem, to właśnie w centrum odbywa się największy ruch rowerowy. Teren dzielnicy Śródmieście to cel numer 2 na każde 5 podróży rowerem w Warszawie.
Jeździmy na rowerach, bo... lubimy
Niemal każda ankietowana osoba (98 procent badanych) wskazała na przyjemność jako główny powód poruszania się rowerem po mieście. Niewiele mniej chce z pomocą roweru dbać o swoje zdrowie i kondycje. Niemal 3/4 rowerzystów deklaruje, że wybiera rower, bo jest to najszybszy środek transportu. Połowa badanych deklaruje, że używa roweru, bo chce dbać o środowisko.
Niemal połowa warszawskich rowerzystów wsiadajac na rower rezygnuje z usług komunikacji zbiorowej. Prawie 30% rezygnuje w ten sposób z jazdy własnym samochodem. Co dziesiąty warszawski cyklista deklaruje, iż po mieście porusza się wyłącznie rowerem.
Czy po Warszawie jeździ się bezpiecznie?
Warszawa jest postrzegana przez rowerzystów jako miasto średnio bezpieczne. Głosów tych którzy uważają miasto za raczej bezpieczne i zdecydowanie bezpieczne jest o 10% więcej niż głosów tych, którzy uważają je za zdecydowanie niebezpieczne lub raczej niebezpieczne.
Większość jeżdżących po Warszawie nigdy nie miała żadnego przykrego zdarzenia drogowego. Sporo jest jednak takich, którym przydarzyła się stłuczka lub upadek bez poważnych konsekwencji zdrowotnych. Co setny ankietowany cyklista deklaruje, że odniósł ciężkie obrażenia w wypadku na rowerze.
Większość ctklistów nie jeździ zimą
67 procent ankietowanych deklaruje, że opady śniegu zniechęcają do jazdy na rowerze. 40 procent nie lubi pedałować na mrozie, a 17 procent - przy silnym wietrze. Sporym bodźcem zniechęcającym do jazdy jednośladem jest też deszcz - rezygnację z jazdy rowerem z jego powodu deklaruje 57 procent badanych. 3 procent unika jeżdżenia w upale.
Z kolei aż 17 procent cyklistów (to niemal co piąty!) deklaruje, że jeździ rowerem niezależnie od pogody i żaden deszcz, śnieg, czy wiatr nie są im straszne.
Czytaj również: Będą nowe ścieżki rowerowe!