Jak reklamować nieudaną imprezę sylwestrową?
Kilka porządnych porad przed wyjściem z domu
Nie każdy wie, że nieudaną imprezę sylwestrową można zareklamować. Organizator nie może wszystkiego zrzucić na imprezę sylwestrową lub innych gości. Bawiący się też ma swoje prawa. Warto wiedzieć jakie. Kilka dobrych porad znaleźliśmy na stronach UOKiK-u.
Zaginięcie rzeczy pozostawionych w szatni, mimo umieszczonej informacji „w przypadku zaginięcia lub zniszczenia garderoby szatnia nie ponosi odpowiedzialności” – to przykład niezgodnej z prawem praktyki. Przedsiębiorca odpowiada za rzeczy pozostawione w szatni, nie tylko wtedy gdy jest płatna.
Rezygnacja (w ostatniej chwili) z imprezy sylwestrowej może być kosztowna. Zakup biletu na zabawę, wykupienie wycieczki połączonej z sylwestrem zobowiązuje również klienta. Nagła rezygnacja, rozmyślenie się w ostatniej chwili może wiązać się z poniesieniem części lub całości ceny biletu. Jednak w każdym przypadku kwota naliczana konsumentowi powinna być adekwatna do poniesionych przez organizatora wydatków. Warto też wiedzieć, że jeśli do zmiany istotnych warunków umowy (miejsca imprezy, ceny, programu itp.) doszło z winy organizatora, mamy możliwość rezygnacji bez ponoszenia kosztów.
Kupując w ostatniej chwili bilet na koncert sylwestrowy lub zorganizowaną zabawę, powinniśmy dokładnie określić warunki usługi, za którą płacimy. Ale Sylwester to nie tylko zabawa. To również przygotowania do niej.
Źle wykonaną usługę fryzjerską, krawiecką lub kosmetyczną można reklamować. Nieprawidłowości zgłaszamy jak najszybciej, wyznaczając termin na poprawki. Pamiętajmy, że konsumentom przysługuje prawo do naprawy usługi, żądania zwrotu zapłaconej kwoty, obniżenia rachunku albo przyznanie rabatu. Odstąpienie od umowy jest możliwe, jeśli wada jest istotna (fryzjerka spaliła nam włosy, mamy inny kolor, niż chcieliśmy). Możemy domagać się odszkodowania, jeżeli w związku z wadliwym wykonaniem usługi narażeni zostaliśmy na dodatkowe koszty, np. skorzystanie z usług innego przedsiębiorcy. Konieczne są rachunki, aby udowodnić poniesioną szkodę i wystąpić o odszkodowanie.
Kupując materiały pirotechniczne warto sprawdzić czy na opakowaniu znajdują się: nazwa producenta, ostrzeżenia (np. o zachowaniu bezpiecznej odległości podczas odpalania czy nadzorze dorosłych) oraz instrukcja obsługi w języku polskim. Pamiętajmy, że wyroby pirotechniczne mogą kupować wyłącznie osoby pełnoletnie. Zanim kupisz fajerwerki sprawdźcie czy opakowanie nie posiada żadnych wad (pęknięcia, przerwania, wybrzuszenia) oraz nie wysypuje się mieszanina pirotechniczna. Zobaczcie, czy elementy są dobrze połączone, nie przesuwają się, a części układu służącego do podpalenia nie wypadają.
Mamy nadzieję, że nasze ostrzeżenia okażą się tylko ostrzeżeniami, a zabawa sylwestrowa będzie udana. Czego serdecznie życzymy wszystkim warszawiakom.