PolskaWarszawa zabiera się za budowę Mostu Północnego?

Warszawa zabiera się za budowę Mostu Północnego?

W styczniu mają rozpocząć się pierwsze prace na trasie prowadzącej do planowanego Mostu Północnego w Warszawie. Trwają przygotowania do wycinki drzew. Część z 3 tys. drzew zostanie przesadzona w inne miejsca.

Zgodnie z decyzją środowiskową, drzewa muszą zostać wycięte do marca, czyli przed okresem lęgowym ptaków. Przylatujące ptaki będą mogły wykorzystać jedną z 350 budek lęgowych, które pojawią się w rejonie prowadzonych wycinek.

Jednocześnie trwa przetarg na wykonawcę robót budowlanych. Termin otwarcia ofert cenowych, planowany na 23 grudnia, został przesunięty na 12 stycznia 2009 r. Zmiana terminu pozwoli projektantowi Mostu Północnego odpowiedzieć na pytania zgłoszone przez firmy startujące w przetargu - do tej pory wpłynęło ich ponad 500.

Przetarg na budowę pierwszego etapu trasy związanej z nową przeprawą przez Wisłę dotyczy odcinka od węzła z ul. Pułkową do węzła z ul. Modlińską, wraz z mostem i trasą tramwajową. Według planów wykonawca będzie miał 32 miesiące na prace. Przeprawa ma być gotowa w 2011 roku.

Pierwszy etap budowy trasy Mostu Północnego przebiegać ma od ul. Modlińskiej do ul. Pułkowej (długość ok. 3,4 km), a drugi - od ul. Pułkowej do tzw. "Węzła Młociny" przy ul. Kasprowicza (ok. 1 km). Powstaną dwie jezdnie po trzy pasy ruchu w każdą stronę, chodniki, ścieżki rowerowe oraz trasa tramwajowa, która połączy Białołękę i Bielany.

Początkowo planowano, że Most Północny powstanie do 2008 r., ale kilkakrotnie unieważniano konkursy i przetargi.

W kwietniu 2005 r. miasto wybrało w konkursie dwie koncepcje mostu, na podstawie których miał powstać jeden projekt. Jedna z firm, która wówczas przegrała, zaskarżyła konkurs, a sąd unieważnił jego wyniki z powodu błędów proceduralnych. Miasto ponownie rozpisało konkurs i miesiąc później wybrało te same dwie oferty. Wówczas znowu zaprotestowała ta sama firma, a Urząd Zamówień Publicznych zdecydował o wykluczeniu z konkursu prac, które dwukrotnie wygrały. Powodem było to, że projektanci przewidzieli w nich dwa pasy jezdni na węzłach dojazdowych, a regulamin mówił o trzech pasach.

Konkurs po raz kolejny został unieważniony w październiku 2006 r. Wtedy Ratusz mógł ponownie przeprowadzić nowy przetarg na projekt i budowę mostu. Po kilkakrotnym przekładaniu przez Zarząd Dróg Miejskich terminu składania ofert, pod koniec grudnia udało się otworzyć koperty z potencjalnymi wykonawcami. Do zaprojektowania i wybudowania mostu Północnego zgłosiły się trzy konsorcja.

W styczniu 2007 r. władze miasta po raz kolejny unieważniły przetarg na projekt i budowę mostu. Wówczas oferenci żądali za budowę prawie trzy razy tyle, ile planowało wydać miasto.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)