Warszawa rozbłyśnie dzięki II linii metra?
Ścisłe centrum Warszawy powinno być najbardziej reprezentacyjną jej częścią. Tymczasem wystarczy spojrzeć na fragment ulicy Świętokrzyskiej, która biegnie od ulicy Marszałkowskiej do Nowego Światu - szeroka, głośna arteria, wąskie chodniczki i gigantyczny betonowy parking. Niebawem ma się to na szczęście zmienić.
Forum Rozwoju Warszawy zaapelowało do stołecznego ratusza o opracowanie projektu uporządkowania Świętokrzyskiej zaraz po tym, jak zakończą się prace przy budowie tunelu i stacji centralnego odcinka II linii metra. Stowarzyszenie przygotowało również zarys tego, jak miałaby wyglądać rewitalizacja miejskiej arterii. Jak się okazało, spotkał się on z bardzo pozytywną opinią urzędników. Z tego powodu zrodziła się idea warsztatów, które pomogą wypracować wytyczne do późniejszego konkursu architektonicznego.
Warsztaty mają się odbyć w ramach drugiej edycji festiwalu "Warszawa w budowie",zaplanowanej przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej na październik.
Forum Rozwoju Warszawy ma zorganizować warsztaty, które będą poświęcone uczestnictwu w procedurach uchwalania planów miejscowych na przykładzie ul. Chmielnej. Żeby jednak takie warsztaty mogły się odbyć, potrzebne są podstawowe wytyczne do przyszłego projektu, które będzie przygotowywał dyrektor architektury z warszawskiego ratusza. Dzięki temu będą się one mogły stać pewnego rodzaju konsultacjami społecznymi, podczas których to głównie mieszkańcy stolicy zadecydują o tym, co powinno się znaleźć na nowej Świętokrzyskiej. Zdaniem urzędników pozwoli to uniknąć sytuacji, w której najpierw powstaje projekt architektoniczny, a dopiero po tym mieszkańcy Warszawy mogą na jego temat się wypowiedzieć. Warsztaty ocenią przede wszystkim ich oczekiwania i potrzeby. Dopiero po konsultacjach odbędzie się konkurs. Powinien on być jednak ogłoszony jak najszybciej, żeby do rewitalizacji Świętokrzyskiej można było przystąpić, kiedy tylko teren udostępni metro.
Według Fundacji Rozwoju Warszawy Świętokrzyska ma zostać przede wszystkim uporządkowana. Powinno się również zadbać o to, żeby pojawiło się tam więcej zieleni. Na szerokich chodnikach mogłyby pojawić się eleganckie kawiarniane ogródki.
FRW proponuje też, by ruch po arterii został spowolniony. Zgodnie z ich pomysłem możliwe to będzie poprzez zwężenie jezdni do dwóch pasów w każdą stronę. Zewnętrzne pasy byłyby jednak przeznaczone do ruchu komunikacji miejskiej oraz rowerów. Stowarzyszenie proponuje również utworzenie dodatkowych przystanków autobusowych na wysokości placu Powstańców Warszawy, który również czeka generalny remont po zakończeniu budowy II linii metra.
Polecamy w internetowy wydaniu www.warszawa.naszemiasto.pl