W tym samolocie zginęła polska elita
Samolot rządowy Tu-154 M Lux, na pokładzie którego zginął Prezydent RP Lech Kaczyński i 87 innych najważniejszych osób w kraju, rozbił się przy podchodzeniu do lądowania w Smoleńsku. Samoloty te produkowane były w Związku Radzieckim i były na wyposażeniu wielu cywilnych linii lotniczych, w tym PLL LOT. Maszyny te zostały wycofane z floty LOT-u, ale dwie maszyny w wersji luksusowej służyły do celów przewozu najważniejszych osób w państwie. Od wielu lat mówiono o konieczność wymiany samolotów rządowych na nowsze modele. Maszyna, która rozbiła się 10 lutego wróciła z generalnego przeglądu w lutym.
10.04.2010 | aktual.: 10.04.2010 13:40
Rządowe Tupolewy miewały wcześniej problemy. W styczniu br. Lech Kaczyński musiał polecieć na szczyt ekonomiczny w Davos 30-letnim radzieckim jakiem, gdyż Tu-154 odmówił posłuszeństwa.
Również jakiem, tym razem na szczyt UE w Brukseli, leciał premier Donald Tusk w grudniu 2009.
W styczniu usterka Tupolewa opóźniła wylot do Haiti grupy ratowników, która rządowym samolotem miała udać się do tego kraju, by pomoc w akcji ratowniczej po trzęsieniu ziemi.
Usterkę tupolewa naprawiano również we wrześniu, gdy prezydent Lech Kaczyński udawał się na sesję Narodów Zjednoczonych do Nowego Jorku.
W grudniu 2008 r. samolot, którym prezydent podróżował po Bliskim Wschodzie, miał kłopoty ze sterowaniem klapami. Także tę usterkę stwierdzono na ziemi. Z Mongolii do Japonii prezydent poleciał z kilkugodzinnym opóźnieniem wyczarterowanym samolotem.
W 2004 roku Tu-154M, którym podróżował premier Marek Belka, miał kłopoty na lotnisku w chińskim Kunming - usterkę miał agregat rozruchowy jednego z silników, z którego zaczęły się wydobywać kłęby dymu. By kontynuować podróż wyczarterowano inny samolot.
Innym samolotem z Wiednia wracał z kolei Aleksander Kwaśniewski. Tupolew, którym leciał miał problemy z akumulatorami.
O wymianie samolotów rządowych mówiono od lat. Już w 1993 roku wojsko sformułowało listę wymagań wobec nowych maszyn. Trzy lata później nowe samoloty miał wybrać rząd Włodzimierza Cimoszewicza. Nie udało się. Podobnie jak w latach 1998 i 2002, jednak rząd odstępował od przetargu. Ostatnia próba zakupu nowych maszyn miała miejsce w 2006 roku, kiedy rząd rozpisał przetarg na sześć nowych maszyn. Przetarg został odwołany w czerwcu 2007 z powodu błędów w warunkach przetargu.
Prototyp Tu-154 został zaprezentowany w roku 1968, a pierwsze samoloty weszły do użycia 4 lata później. Tupolewy Tu-154 latały w barwach LOT w latach 1986-1996 (ostatni lot rejsowy odbył się w 1993 roku). Pierwszy Tu-154M Lux został przeznaczony do przewożenia najważniejszych osób w państwie w 1990, a drugi - w 1994.
Tu-154m to samolot trójsilnikowy, ma 47,9 m długości, 37,55 m rozpiętości skrzydeł, rozwija maksymalną prędkość 950 km/h.