W szpitalach za dużo antybiotyków i za mało higieny
Nadużywanie antybiotyków w leczeniu
pacjentów, niedostateczne zgłaszanie przez lekarzy zakażeń
wewnątrzszpitalnych, niedostateczna higiena personelu - wynika
z kontroli Państwowej Inspekcji Sanitarnej w placówkach medycznych
w całym kraju.
Inspektorzy Państwowej Inspekcji Sanitarnej (PIS) zbadali 14 szpitali województwa mazowieckiego, a także 215 stacji dializ oraz oddziały położnicze, noworodkowe i zespoły porodowe w 423 szpitalach w całym kraju. Tylko dwa spośród skontrolowanych szpitali w woj. mazowieckim posiadają certyfikat jakości obejmujący procedury medyczne.
Jak powiedział szef resortu zdrowia Zbigniew Religa, wśród nieprawidłowości, które stwierdzili inspektorzy PIS w woj. mazowieckim, było m.in. przeładowanie niektórych oddziałów, niedobór izolatek, ograniczony dostęp do środków higieny. W wielu placówkach w całym kraju brakuje lekarzy i pielęgniarek specjalizujących się w epidemiologii. Szefowie placówek niechętnie zgłaszają zakażenia szpitalne.
Według ministra zdrowia Zbigniewa Religi, lekarze za rzadko myją ręce w pracy. Dużym problemem jest też nadużywanie antybiotyków. Jak powiedział dr Paweł Grzesiowski z Narodowego Instytutu Leków, koszty leczenia tymi środkami w polskich szpitalach wynoszą od 15 do 30% budżetów lekowych. W innych krajach UE wskaźnik ten nie przekracza 15%.
Prof. Waleria Hryniewicz z NIL zwróciła uwagę, że nadużywanie antybiotyków powoduje, że groźne bakterie uodparniają się na stosowane środki. Tak stało się m.in. w przypadku pneumokoków wywołujących sepsę.
Jak podkreśliła profesor, terapię antybiotykową można zastosować tylko po wykonaniu badań mikrobiologicznych, które odpowiedzą na pytanie, czy zastosowanie tego typu środków jest w danym przypadku racjonalne. Prof. Hryniewicz podkreśliła, że takich badań wykonuje się w Polsce zdecydowanie zbyt mało, a antybiotyki przepisuje się bez nich.
Minister zdrowia poinformował, że w resorcie przygotowano projekt nowej ustawy o zapobieganiu i zwalczaniu chorób zakaźnych, który ma znacząco poszerzyć obowiązki i wymagania wobec szpitali w zakresie kontroli zakażeń szpitalnych.
Zgodnie z projektowanymi zapisami, wszystkie placówki opieki zdrowotnej będą miały m.in. obowiązek wykonywania badań mikrobiologicznych i analizowania lokalnej sytuacji epidemiologicznej. Dyrektorzy wszystkich placówek będą musieli powołać zespoły i komitety kontroli zakażeń szpitalnych i nadzorować ich prace. Obowiązkowe będzie też m.in. monitorowanie czynników alarmowych i zakażeń związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych, opracowywanie i wdrożenie, a później nadzorowanie procedur zapobiegających zakażeniom, stosowanie środków ochrony przed zakażeniami.