W metrze zaplombują bramki awaryjne. "Chcemy zmniejszyć zjawisko jazdy na gapę"
ZTM zaplombuje bramki awaryjne na stacjach I linii metra. - W ten sposób chcemy uszczelnić system i zmniejszyć zjawisko jazdy na gapę - tłumaczy WawaLove.pl Igor Krajnow rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego. W zamian za to, dla pasażerów z większym bagażem czy wózkami zostaną zamontowane specjalne, szersze bramki. - Jedna została już zainstalowana przy stacji Metro Politechnika. Jest w fazie testów - dodaje Krajnow.
03.08.2015 | aktual.: 08.08.2015 09:55
Takie wejścia funkcjonują już na stacjach II linii. Szklane, wysokie skrzydła uniemożliwiają przeskakiwanie przez nie bez kasowania biletu. To niemal w zupełności eliminuje problem gapowiczów.
Niektórzy pasażerowie jeszcze nie wiedzą jak korzystać z nowego wejścia, ponieważ próżno szukać przy nim kasownika. Taką bramkę można otworzyć naciskając odpowiedni przycisk, o czym informuje instrukcja zawieszona tuż przy nim. Co prawda, przechodząc przez nową bramkę nie trzeba kasować biletu, ale za to działa przy niej elektroniczny system zliczania pasażerów. - Dzięki temu możemy dokładnie policzyć ilu pasażerów korzysta dziennie z metra - mówi Krajnow. Pozwoliło to również uszczelnić system wyjść awaryjnych - podwyższone zostały drzwi i zamontowano w nich samozamykacze. ZTM uzyskuje w ten sposób dokładne informacje o liczbie pasażerów i godzinach w jakich korzystają z metra. Po wprowadzeniu zmian liczba pasażerów korzystających z „kołowrotów” na stacji Politechnika wzrosła z ok. 11000 osób na dobę do prawie 20000 osób.
Warszawiacy kupują więcej biletów
O ile w pierwszym półroczu 2014 r. pasażerowie kupili ponad 36,3 mln wszystkich rodzajów biletów, o tyle w analogicznym okresie bieżącego roku sprzedaż wzrosła do ponad 39,8 mln sztuk.
Ogromną popularnością cieszą się bilety jednorazowe, które obecnie umożliwiają także przesiadanie się. Ich sprzedaż wzrosła z ok. 14,5 mln sztuk w pierwszym półroczu 2014 roku do ok. 16,6 mln sztuk w ciągu pierwszych sześciu miesięcy bieżącego roku. Rośnie także popularność biletów długookresowych. W pierwszym półroczu 2014 r. pasażerowie kupili 1,7 mln kontraktów 30- oraz ponad 560 tys. 90-dniowych. W analogicznym okresie tego roku sprzedaż wzrosła (odpowiednio) do 1,9 mln i prawie 630 tys. kontraktów.
To efekt nie tylko wzrostu liczby pasażerów komunikacji miejskiej, ale również zwiększenia ich dostępności. W marcu bieżącego roku ZTM uruchomił 4 nowe Punkty Obsługi Pasażerów na wybranych stacjach II linii metra. W lipcu otwarty został kolejny punkt - w Centrum Handlowym Blue City. Systematycznie uruchamiane są również nowe biletomaty. To także efekt uszczelnienia systemu biletowego. Dzięki wprowadzeniu zabezpieczeń na karcie wyeliminowana została możliwość nielegalnego kodowania biletów.
Przeczytaj też: Tour de Pologne. Pierwszy etap w Warszawie za nami