Trwa ładowanie...
wypadek
01-03-2008 10:10

W katastrofie na Air Show 2007 zawiódł człowiek

Znamy już przyczyny katastrofy lotniczej, do której doszło we wrześniu 2007 roku w czasie pokazów lotniczych Air Show w Radomiu - informuje "Dziennik". Z ustaleń komisji badającej wypadek wynika, że zawiódł Lech Marchelewski, lider zespołu akrobacyjnego.

W katastrofie na Air Show 2007 zawiódł człowiekŹródło: Jakub Sar
d4kedgi
d4kedgi

Galeria

[

]( http://wiadomosci.wp.pl/wypadek-na-air-show-zdjecia-internautow-wp-6038645240066689g )[

]( http://wiadomosci.wp.pl/wypadek-na-air-show-zdjecia-internautow-wp-6038645240066689g )
Wypadek na Air Show - zdjęcia Internautów WP

"Komisja badająca wypadek zakończyła już najważniejsze prace. Z jej ustaleń wynika, że zawiódł Lech Marchelewski, lider zespołu akrobacyjnego, który nie wykonał prawidłowo figury. Raport będzie gotowy pod koniec kwietnia" - pisze "Dziennik".

d4kedgi

Gazeta przypomina, że 1 września 2007 roku w czasie radomskich pokazów rozbiły się dwa samoloty zespołu akrobacyjnego "Żelazny". Zginęli doświadczeni piloci: Lech Marchelewski, lider zespołu oraz Piotr Banachowicz. Wykonywali skomplikowaną figurę, tzw. rozetę.

"Polega ona na tym, że najpierw trzy samoloty lecą razem pionowo w górę, później rozchodzą się na trzy strony i każdy zatacza pętlę. Potem schodzą się nisko nad ziemią. Mijającą się parę samolotów lider przecina pod kątem 90 stopni. W Radomiu figura się nie udała. Lech Marchelewski uderzył od dołu w samolot Banachowicza" - czytamy.

"Dziennik" podał, że komisja wykluczyła usterkę maszyny, wpływ pogody, błędy w organizacji pokazów. Odrzucono też hipotezę, że lider próbował popełnić samobójstwo.

"Jest pewne, że to Marchelewski nie wykonał figury prawidłowo. To on miał obserwować dwa pozostałe samoloty i pilnować odległości od nich" - pisze dziennik.

d4kedgi

Jak powiedział cytowany przez gazetę przewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych Edmund Klich, "według programu Marchelewski miał przelecieć pod mijającą się parą samolotów. Przeszedł jednak za wysoko, na poziomie kolegi nadlatującego z jego lewej strony".

Jak podał "Dziennik", komisja nie wie, co sprawiło, że Marchelewski nie widział kolegów. Pilota mogło przyćmić podczas wyprowadzania maszyny z pętli. Wówczas występują tzw. dodatnie przeciążenia. Mogą im towarzyszyć zaburzenia wzroku. Zdaniem Klicha, taka przyczyna błędu doświadczonego pilota jest bardzo prawdopodobna.

d4kedgi
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4kedgi
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj