Uwaga na nieuczciwe biura podróży
W prawie wszystkich skontrolowanych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów biurach podróży wykryto nieprawidłowości. UOKiK sprawdził umowy proponowane klientom przez 137 biur podróży. W 132 dostrzeżono nieprawidłowości.
18.06.2008 | aktual.: 19.06.2008 07:14
Prezes UOKiK Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel podkreśliła, że wiele uchybień naraża klientów na straty finansowe. Wątpliwości budzi duża różnica pomiędzy uprawnieniami, jakie przyznają sobie przedsiębiorcy, a prawami konsumentów.
Przykładem nieprawidłowości jest pojawiający się w umowach zapis ograniczający odpowiedzialność organizatora wyjazdu w przypadku ofert "last minute". Eksperci przypominają, że takie oferty - podobnie jak inne promocje - również podlegają reklamacji, gdy nie spełniają określonych norm.
Agnieszka Doering z delegatury UOKiK w Katowicach zwróciła uwagę, że przedsiębiorcy często zastrzegają sobie prawo do zmiany programu i warunków wyjazdu. Jest to możliwe, jednak klient musi zostać o takiej zmianie skutecznie poinformowany.
Przeciwko nieuczciwym właścicielom firm toczy się już ponad 100 postępowań. W sześciu przypadkach przedsiębiorcy zostali pozwani do sądu.
W sytuacji wykrycia, że skontrolowana firma stosuje klauzule zakazane prawem UOKiK może nałożyć karę finansową w wysokości do 10% przychodu w roku poprzedzającym nałożenie kary.