Uwaga na łączone loty!
Według danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego o 36% wzrosła w 2006 r.
liczba polskich pasażerów podróżujących liniami lotniczymi.
Przewoźnicy ciągle otwierają nowe połączenia i w tym roku przewiozą
jeszcze więcej osób. Wciąż jednak występują kłopoty z naruszaniem
praw pasażerów i zaginionym bagażem.
13.07.2007 08:00
Wielu z nas wyruszy w te wakacje w podróż marzeń, w odwiedziny do bliskich lub po prostu wypocząć w innym klimacie. Chętnie podróżujemy samolotem, bo jest szybko, wygodnie i bezpiecznie. Niestety obciążenie portów lotniczych i stale rosnąca liczba pasażerów są często przyczyną przykrych niespodzianek. Z zapytań konsumentów kierowanych w ostatnim czasie do ECK wynika, że najwięcej problemów mają z zagubionym bagażem i łączonymi lotami.
Do bardziej odległych miejsc czy mniejszych miast, gdzie brakuje połączeń bezpośrednich można się także dostać samolotem wykupując lot łączony lub dwa niezależne bilety. Ale pamiętajmy, w sytuacji gdy nasza podróż jest rejsem łączonym, obsługiwanym przez dwóch lub więcej przewoźników należy się upewnić, jak dużo czasu pozostaje pomiędzy przylotem do miejsca przesiadki i czy zdążymy na następny lot. Komplikacją może okazać się konieczność korzystania z przelotów obsługiwanych przez różnych przewoźników, które nie są zestawiane tj. organizowane przez jednego przewoźnika, z którym pasażer zawiera umowę przewidującą lot łączony. Wówczas jeżeli pierwszy lot lub odbiór bagażu opóźni się, uniemożliwiając stawienie się o czasie do drugiej odprawy to wyegzekwowanie odszkodowania za utracony rejs wynikającego z Rozporządzenia 261/2004 będzie trudne. Należy w takim przypadku udokumentować wszystkie poniesione koszty hotelu, dojazdów czy wykupienia następnego biletu i można próbować dochodzić ich zwrotu. Informacji i
wsparcia udzieli Europejskie Centrum Konsumenckie.
Z raportu sieci ECK o prawach pasażerów w Unii Europejskiej wynika, że linie lotnicze często nie udzielają pasażerom informacji o ich prawach. Dlatego też warto przed planowaną podróżą przeczytać dostępne informacje lub zaopatrzyć się w broszury i ulotki ECK i ULC. Nikt nie zatroszczy się o nasze sprawy lepiej niż my sami.
Pasażerom lotniczym przysługują prawa wynikające z Rozporządzenia Unii Europejskiej 261/2004 regulującego przypadki opóźnień i odwołań lotu oraz niewpuszczenia na pokład (overbooking). Jeżeli lot został odwołany na co najmniej 2 tygodnie przed terminem pasażerom przysługują określone odszkodowania sięgające 600 Euro. W razie opóźnienia lub niewpuszczenia na pokład linie lotnicze są zobowiązane do udzielenia wyczerpujących informacji na temat ich praw oraz roztoczenia nad pasażerami adekwatnej opieki. Skargi na problemy wynikające z Rozporządzenia nr 261 przyjmuje Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Opóźnienie, zagubienie lub zniszczenie bagażu reguluje z kolei Konwencja Montrealska z 1999 r. Pasażerowie lotniczy powinni zawsze przed podróżą zapoznać się z warunkami przewozu. Linie lotnicze nie chcą brać odpowiedzialności za cenne rzeczy pasażerów i najczęściej wyliczają ograniczenia w swoich regulaminach. Wybierając się podróż samolotem trzeba też pamiętać o nowych warunkach bezpieczeństwa na lotniskach, wzmożonych kontrolach i zakazie przewozu płynów. Obsługa lotniska ma prawo żądać w punkcie kontrolnym zdjęcia okrycia wierzchniego i obuwia. Zakaz przewożenia napojów jest dla pasażerów szczególnie uciążliwy. W bagażu podręcznym może się znajdować tylko tyle płynów ile mieści przezroczysta, 500 ml torebka lub kosmetyczka, w pojedynczych opakowaniach nie przekraczających 100 ml. W razie kłopotów z reklamowaniem opóźnienia, zagubienia lub zniszczenia bagażu można zgłosić się po pomoc do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.