Ustawa o lobbingu
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o działalności lobbingowej. Ustawa określa zasady wykonywania działalności lobbingowej, dopuszczalne formy oddziaływania na decyzje organów władzy publicznej, a także formy kontroli działalności lobbingowej.
"Projekt ustawy o działalności lobbingowej stanowi novum nie tylko w polskim systemie prawnym" - czytamy w komunikacie rządu.
W krajach Unii Europejskiej nie ma ustawowej regulacji lobbingu. Takie regulacje istnieją w USA i Kanadzie.
"Szeroko rozumiana administracja publiczna zobowiązana będzie do odnotowywania wszelkich kontaktów lobbystów z osobami zajmującymi się daną sprawą, będącą w polu ich zainteresowania" - czytamy w komunikacie.
Kontakty lobbystów mają być ujawniane w Biuletynie Informacji Publicznej.
Projekt ustawy zakłada też, że osoby wykonujące funkcje publiczne, a wyłonione z tzw. klucza politycznego, będą zobowiązane do informowania przełożonych o "podejmowanych wobec nich próbach lobbowania" (niedopełnienie tego obowiązku może rodzić podejrzenie korupcji).
Poza tym ma powstać rejestr lobbystów, do którego każdy będzie miał dostęp (ma to służyć jawności wykonywania lobbingu).
Projekt ustawy definiuje działalność lobbingową jako "każde działanie, prowadzone metodami prawnie dozwolonymi w formach określonych w ustawie, zmierzające do wywarcia wpływu na organy władzy publicznej, w celu uwzględnienia w rozstrzygnięciach racji i interesów grup społecznych lub zawodowych albo podmiotów indywidualnych", a w szczególności dotyczące stanowionego prawa, polityki państwa, przyznawania koncesji, zezwoleń, licencji, ulg, gwarancji, poręczeń, dotacji, a także umów, których stroną jest Skarb Państwa albo jednostka samorządu terytorialnego.
Projekt przewiduje też stworzenie nowej kategorii zawodowej - kategorii lobbystów zawodowych i etatowych. Lobbysta etatowy to osoba, która promuje i broni interesów własnych, a zawodowy - osoba, która prowadzi działalność lobbingową na rzecz osób trzecich za wynagrodzeniem.