WP
WP
tv

USA: TV Polonia otrzymuje 8% zysków

Telewizja Polonia otrzymuje 8% od przychodów, uzyskiwanych z subskrybcji sygnału tego programu na terenie Stanów Zjednoczonych - poinformował w piątek na konferencji prasowej w Nowym Jorku dyrektor TV Polonia Antoni Bartkiewicz.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
WP

Jest to kwota całkowicie w istocie nieznacząca dla działania TV Polonia - dodał Bartkiewicz. W ubiegłym roku wyniosła ona 0,5 miliona złotych. A więc nie jest to suma, którą się gardzi czy wyrzuca, ale po prostu nieznacząca dla funkcjonowania telewizji Polonia - dodał.

TVP SA zawarła w grudniu 1994 roku umowę z firmą Spanski Enterprises Inc. z siedzibą w Kanadzie na wyłączne rozpowszechnianie sygnału TV Polonia na terenie Ameryki Północnej i Południowej na 25 lat. Kontrakt badała Najwyższa Izba Kontroli na zlecenie sejmowej Komisji Łączności z Polakami za Granicą. W raporcie opublikowanym w 1998 roku NIK wykazał brak jakiegokolwiek doświadczenia firmy Roberta Spańskiego w działalności takiego medium jakim jest telewizja.

Warunkiem rozpoczęcia nadawania programu "Polonii" miało być pozyskanie 25 tys. tzw. zdeklarowanych subskrybentów. Prawie czteroletni okres realizacji umowy nie doprowadził do rozpowszechniania programu TV "Polonia" wśród zakładanej liczby odbiorców, tj. 500 tys. w 1997 r. na terenie obu Ameryk - zaznaczył NIK w raporcie z 1998 roku.

WP

Na piątkowej konferencji prasowej dyrektor TV Polonia poinformował, że liczba subskrybentów tego programu w USA w grudniu 2001 roku wyniosła około 24 tysięcy. Według Roberta Spańskiego, winę za tak niską liczbę subskrybentów ponosi Dish Network, który do 2 maja tego roku emitował program TV Polonii dla widzów w Ameryce.

Zakładając realistycznie, że jest nas w Stanach może 2-3 miliony ludzi, którzy są zainteresowani kontaktem z rodzinnym językiem i kulturą, to liczba stanowiąca 24 tysiące jest totalnie niesatysfakcjonująca - powiedział na konferencji w Nowym Jorku Spański.

Poinformował również, że do sądu federalnego w Chicago został złożony pozew przeciwko Dish Network. Umowa Spańskiego z tym koncernem wygasła bowiem 30 kwietnia 2001 roku. Od 1 maja 2001 roku firma Dish Network nie miała prawa sprzedawać subskrybcji TV Polonia - powiedział Robert Spański. Mimo to Polonusi mogli nadal oglądać program, a nowi telewidzowie go zamawiać.

Zniknięcie programu TV Polonii 2 maja z platformy Dish Network wywołało oburzenie Polonii amerykańskiej. Jak powiedzieli PAP redaktorzy nowojorskiego "Nowego Dziennika", rozgniewani czytelnicy, telefonujący w tej sprawie do redakcji, mówili, że zniknięcie popularnej wśród Polaków w USA telewizji jest swoistym "prezentem" na przypadający 2 maja "Dzień Polonii".

WP

TV Polonia można odbierać od 3 maja tego roku na platformie satelitarnej GlobeCast. (aka)

Polub WP Wiadomości
WP
WP