Urzędy specjalne nie w pełni legalne?
Wygląda na to, że za sprawą niedoróbki
legislacyjnej decyzje wydawane w ciągu całego 2004 r. przez
specjalne urzędy skarbowe będą mogły być skutecznie kwestionowane
przez podlegających im tzw. dużych podatników - twierdzą pytani
przez "Gazetę Prawną" eksperci.
Powodem zamieszania jest ustawa o utworzeniu wojewódzkich kolegiów skarbowych oraz o zmianie niektórych ustaw, przewidująca możliwość przenoszenia największych firm do specjalnych urzędów skarbowych.
"Co prawda ustawa ta obowiązuje od 1 września br., ale zmieniony przez nią art. 5 ust. 9b ustawy o urzędach i izbach skarbowych, określający "dużych podatników", którzy powinni przenieść się do specjalnych urzędów, wchodzi w życie dopiero z początkiem 2004 r." - powiedział "Gazecie Prawnej" Andrzej Dębiec, partner w międzynarodowej kancelarii prawnej Lovells.
Zwrócił jednocześnie uwagę, że zgodnie z art. 5a ust. 1 wspomnianej ustawy o urzędach i izbach skarbowych, zmiana urzędu skarbowego ze zwykłego na specjalny powinna nastąpić 1 stycznia roku następującego po tym, w którym przedsiębiorca został włączony do kategorii tzw. dużych podatników.
"Takie włączenie może nastąpić dopiero z początkiem przyszłego roku. To oznacza, że specjalne urzędy skarbowe dla największych podatników powinny zacząć funkcjonować od początku 2005 r., a nie - jak chce Ministerstwo Finansów od 2004 r. A skoro tak, to nie można wykluczyć, że decyzje wydawane w ciągu całego przyszłego roku przez specjalne urzędy skarbowe będą mogły być potem skutecznie kwestionowane przez podlegające im duże firmy" - podkreślił mec. Andrzej Dębiec. (jask)
Więcej: rel="nofollow">Gazeta Prawna - Urzędy specjalne nie w pełni legalne?Gazeta Prawna - Urzędy specjalne nie w pełni legalne?