PolskaUrzędnicy będą uczyć się polskiego, bo robią błędy

Urzędnicy będą uczyć się polskiego, bo robią błędy

Zbyt długie zdania,powtórzenia, nieprawidłowy szyk zdań - urzędniczy bełkot, który znamy wszyscy. Dyrektorzy krakowskiego magistratu postanowili z tym skończyć. Wprowadzili lekcje polskiego. Gdy podpisywałem korespondencję, widziałem mnóstwo błędów - mówi Witold Krupiarz, dyrektor Wydziału Ewidencji Pojazdów i Kierowców Urzędu Miasta Krakowa.

Pisma były niezrozumiałe, niepoprawne gramatycznie. Zawierały za dużo sformułowań, które - jak twierdzi dyrektor - choć dopuszczalne w korespondencji między dwoma urzędami, dla przeciętnego odbiorcy były kompletnie nieczytelne. Jeżeli petent prosi o odpowiedź na pytanie, to musi ona być jasna i zrozumiała. Nie trzeba od razu wymieniać wszystkich podstaw prawnych - zauważa Krupiarz. Dlatego dyrektor postanowił podszkolić pracowników. Ponieważ urzędu nie było stać na zatrudnienie polonistów, zadania podjęły się dwie pracownice wydziału: Jolanta Krzan, korektorka z 10-letnim stażem, i Jadwiga Przepolska, była nauczycielka polskiego.

Przeglądały korespondencję, wyciągały z niej powtarzające się błędy i przygotowały program szkolenia. Często w pismach brakuje precyzyjnego określenia: kto, co, do kogo. Zdarza się, że odpowiedź rozmijała się z tematem pytania - mówi Krzan. - Trzeba też zwrócić uwagę, od kogo dostajemy pytanie, i dostosować odpowiedź do poziomu intelektualnego adresata - dopowiada Przepolska. Kurs poprawnego pisania w magistracie trwa od miesiąca. To dobry pomysł. Szkolenia pomogą w zwięzłym formułowaniu myśli - uważa Andrzej Dzierża, kierownik referatu praw jazdy.

W Urzędzie Wojewódzkim dwa lata temu odbyły się warsztaty poprawnego pisania. Porady na ten temat pracownicy mogą do dziś znaleźć w intranecie. Gorzej jest w Urzędzie Marszałkowskim. Przykład z biura prasowego dostaliśmy mejla: "W odpowiedzi na postawione pytanie uprzejmie informuję, że UM nie organizuje szkoleń wewnętrznych dla pracowników z umiejętności redagowania pism z uwagi na brak występowania problemów w zakresie działalności kancelaryjnej Urzędu. Są organizowane szkolenia wewnętrzne dla nowo zatrudnionych pracowników, tzw. szkolenia adaptacyjne, na których pracownicy szkoleni są z procedur wewnętrznych obowiązujących w Urzędzie". Uff, polonista mile widziany.

Katarzyna Janiszewska

polskiurządlekcja
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)