Urząd zdecyduje o imieniu dziecka? Ma do tego prawo w jednej sytuacji

Możliwość zgłoszenia urodzenia dziecka online jest dużym ułatwieniem dla młodych rodziców. Od 2018 roku z tej możliwości skorzystało blisko 700 tys. osób, a ich liczba ciągle rośnie. Niesie to ze sobą jednak pewne ryzyko. W niektórych sytuacjach o imieniu dla naszej pociechy zdecydować może urzędnik.

W wyjątkowych przypadkach urzędnicy mogą zdecydować o imieniu dziecka
W wyjątkowych przypadkach urzędnicy mogą zdecydować o imieniu dziecka
Źródło zdjęć: © Pixabay
oprac. JUL

07.09.2024 | aktual.: 07.09.2024 08:16

Ministerstwo Cyfryzacji podało, że od momentu uruchomienia usługi w 2018 roku zgłoszono 685 777 narodzin dzieci przez internet.

Zgłaszając przez internet urodzenie dziecka, rodzice wybierają również imię lub imiona dla dziecka. Resort przypomina o kilku ważnych zasadach z tym związanych.

Jakie imię dla dziecka?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, dziecko może mieć maksymalnie dwa imiona, nie mogą być one ośmieszające, nieprzyzwoite, ani w formie zdrobniałej. "Możliwe jest nadanie imienia obcego, nawet jeśli nie wskazuje jednoznacznie na płeć, pod warunkiem że jest powszechnie przypisane do danej płci" - podkreśliło Ministerstwo Cyfryzacji w komunikacie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

W tym przypadku imię wybierze urzędnik

Jeżeli zgłoszone przez rodziców dziecka imię będzie niezgodne z przepisami, kierownik urzędu stanu cywilnego ma prawo odmówić rejestracji. W takiej sytuacji urząd wybiera imię dziecka, a rodzice mogą odwołać się od tej decyzji w ciągu 14 dni.

Jak zarejestrować dziecko przez internet?

Resort przypomina, że aby skorzystać z rejestracji online nowo narodzonego dziecka, rodzice potrzebują jedynie Profilu Zaufanego lub e-dowodu, które umożliwiają potwierdzenie tożsamości. Proces rejestracji odbywa się na platformie ePUAP, gdzie rodzic wypełnia formularz, wprowadza dane dziecka, a następnie podpisuje zgłoszenie elektronicznie.

Ministerstwo podkreśla, że zgłoszenie narodzin musi nastąpić w ciągu 21 dni od wystawienia karty urodzenia przez lekarza lub położną. Karta ta trafia następnie do urzędu stanu cywilnego, co pozwala na zakończenie procesu rejestracji. Po złożeniu zgłoszenia, kierownik USC sporządza akt urodzenia, a rodzic ma możliwość wyboru formy odbioru dokumentu: drogą elektroniczną, pocztą tradycyjną lub osobiście.

Po zgłoszeniu, dokumenty z urzędu – czyli potwierdzenie nadania numeru PESEL, elektroniczny odpis aktu urodzenia, zaświadczenie o zameldowaniu dziecka - są przesyłane bezpośrednio na skrzynkę ePUAP oraz na podany adres e-mail. "Dzięki temu proces jest szybki, bezpieczny i bezpłatny" - zaznaczył resort cyfryzacji.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (17)