URTiP: klienci powinni być z wyprzedzeniem informowani o podwyżce cen Internetu
Klienci powinni być z odpowiednim
wyprzedzeniem poinformowani o wzroście cen usług dostępu do
Internetu, spowodowanej wprowadzeniem od 1 marca br. 22-proc.
stawki VAT na Internet - wynika z listu prezesa Urzędu Regulacji
Telekomunikacji i Poczty (URTiP) Witolda Grabosia do prezesa
Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji (PIIT) Wacława
Iszkowskiego.
03.03.2005 | aktual.: 03.03.2005 16:15
Pod koniec lutego Iszkowski zwrócił się do prezesa URTiP o wydanie komunikatu, zwalniającego firmy-dostawcy Internetu z obowiązku informowania klientów o podwyższeniu cen korzystania z Internetu. Zdaniem prezesa PIIT, wprowadzenie wyższego VAT na internet nie można traktować jako podwyżkę ceny, a ponadto klienci byli już od kilku miesięcy poinformowani o tym, że wzrośnie stawka podatku.
W liście Grabosia, opublikowanym w czwartek na stronie internetowej PIIT, czytamy, że Urząd nie znalazł podstaw prawnych do zwolnienia dostawców internetu z obowiązku poinformowania klientów o podwyżce.
"Prawo telekomunikacyjne (...) stwierdza wprost, iż obowiązek powiadamiania powstaje w razie podwyższenia cen usług. W związku z tym o każdej podwyżce, bez rozróżniania ceny netto i brutto, dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych musi poinformować abonentów na piśmie oraz innych niż abonenci użytkowników poprzez podanie tego do publicznej wiadomości, z wyprzedzeniem co najmniej jednego okresu rozliczeniowego" - czytamy w liście.
Prezes URTiP przypomina także, że obowiązek poinformowania klientów o podwyżce jest związany z ich prawem do wypowiedzenie umowy z powodu braku akceptacji podwyżki. W takim przypadku dostawca Internetu nie może domagać się od klientów odszkodowania.
Pomimo tego, Graboś pisze, że podczas ewentualnych postępowań administracyjnych o nie poinformowanie klientów o podwyżce będzie brana pod uwagę okoliczność, iż nowelizacja ustawy o podatku VAT ukazała się w Dzienniku Ustaw dopiero 25 stycznia 2005 r. "Późny termin ukazania się ustawy oraz krótki okres vacatio legis nie pozostawiły operatorom zbyt wiele czasu na podjęcie decyzji o zmianach cen oraz na przygotowanie niezbędnej korespondencji do abonentów" - zwraca uwagę Graboś.
Od 1 marca weszła w życie nowela ustawy o podatku VAT, wprowadzająca 22-proc. stawkę podatku na usługi dostępu do Internetu dla osób fizycznych. Wcześniej obowiązywała zerowa stawka podatku. Wprowadzenie wyższej stawki miało na celu dostosowanie polskiego prawa do unijnego.