Tysiące hoteli pozywają Booking.com. Chcą rekompensaty
Ponad 10 tys. hoteli w Europie zdecydowało się na pozew przeciwko Booking.com. Powodem jest wyrok TSUE, który uznał klauzule najlepszej ceny za niezgodne z prawem. Hotele domagają się odszkodowania za lata narzuconych ograniczeń.
Co musisz wiedzieć?
- Co się stało? Ponad 10 tys. hoteli w Europie złożyło pozew zbiorowy przeciwko Booking.com, żądając odszkodowania za narzucone klauzule cenowe.
- Gdzie i kiedy? Sprawa toczy się przed sądem w Holandii, gdzie znajduje się siedziba Booking.com.
- Dlaczego? Klauzule uniemożliwiały hotelom oferowanie niższych cen poza platformą, co zostało uznane za niezgodne z prawem przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości.
Europejskie hotele przez lata były zmuszone do stosowania klauzul najlepszej ceny, które uniemożliwiały im oferowanie tańszych pokoi poza platformą Booking.com, czyli np. na własnych stronach internetowych.
Wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 2024 r. uznał te praktyki za niezgodne z prawem antymonopolowym.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Gorzkie słowa o rządzie Tuska. Uczestnicy Pol'and'Rocku wydali wyrok
- Europejscy hotelarze długo cierpieli z powodu niesprawiedliwych warunków i zawyżonych kosztów - powiedział, cytowany przez "Die Welt" Alexandros Vassilikos, prezydent europejskiej organizacji hotelarskiej Hotrec.
Jak wyjaśnia "Bild", sędziowie TSUE orzekli, że platformy takie jak Booking.com mogłyby przetrwać ekonomicznie bez takich wymogów. Jeszcze w tym samym roku Booking usunął klauzulę ze swoich umów, w ramach Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Hotele łączą siły. Domagają się rekompensaty
Pozew zbiorowy, koordynowany przez Hotel Claims Alliance, ma na celu uzyskanie odszkodowania za okres od 2004 do 2024 r. Wspierają go organizacje takie jak Hotrec oraz ponad 30 krajowych stowarzyszeń hotelarskich, w tym niemiecki IHA.
- Teraz nadszedł czas, aby działać wspólnie i domagać się rekompensaty - stwierdził Alessandro Nucara, dyrektor generalny włoskiego stowarzyszenia Federalberghi.
Mimo krytyki, Booking.com pozostaje kluczowym narzędziem dla wielu hoteli, umożliwiając im dotarcie do szerokiej bazy klientów.
Według badań Hotrec, w 2023 r. udział rynku Booking Holdings w Europie wynosił 71 proc., a w Niemczech 72,3 proc. Jednocześnie, liczba rezerwacji bezpośrednich w Niemczech spadła o ponad 8 proc. w latach 2013-2023.
Źródło: "Die Welt"/"Bild"