Tysiąc miejsc pracy
Gdańsk będzie miał największy na Bałtyku głębokowodny terminal kontenerowy. Za około cztery lata załadunkiem, wyładunkiem i wysyłaniem kontenerów w świat zajmować się będzie pół tysiąca pracowników. Budowa nowego terminalu ma rozpocząć się jeszcze w tym roku. Inwestorem jest brytyjskie konsorcjum Deepwater Container Terminal Gdańsk SA. Wydzierżawiło już ono na 30 lat tereny portowe.
25.08.2004 | aktual.: 25.08.2004 08:16
Chociaż terminalu jeszcze nie ma, jego potencjalnymi możliwościami przeładunkowymi zainteresował się już Port Ningbo w Chinach. Jego przedstawiciele oraz Instytutu Wodnego Transportu i Miejskiej Komisji Planowania w Ningbo zapoznali się ze strategią rozwoju gdańskiego portu, a w szczególności nowym terminalem. Obie strony liczą, że dzięki niemu znacznie zwiększy się ruch statków między portami. Docelowo przez nowy terminal kontenerowy będzie mogło przejść nawet milion kontenerów 20-stopowych.
- Przeprowadzono już wstępne zakwalifikowanie ewentualnych wykonawców do przetargu na budowę terminalu - mówi Krzysztof Węgrzyn, dyrektor techniczny D & J Polska, reprezentującej Deepwater Container Terminal Gdańsk SA. - Z ofert 30 firm wybrano pięć, które będą mogły do niego przystąpić. Zapewne szanse na udział w budowie mają pomorskie firmy, takie jak Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych w Gdańsku czy Hydrobudowa Gdańsk. Projekt terminalu wykonuje już Biuro Projektów Budownictwa Morskiego Projmors w Gdańsku oraz firmy Wuprohyd Gdańsk i North - Investments Gdańsk.
- Liczymy, że niedługo rozstrzygnięty zostanie przetarg na głównego wykonawcę i pod koniec roku w Porcie Północnym ruszą prace budowlane - dodaje Węgrzyn.
Terminal ma być budowany w dwóch etapach. W pierwszym powstanie sztuczny usypany pirs, w postaci prostokątnego półwyspu wychodzącego w morze. Przy jego nabrzeżach o łącznej długości 600 m zlokalizowane zostaną stanowiska przeładunkowe dla największych statków kontenerowych, jakie mogą wpływać na Bałtyk. To nie wszystko Drugi etap obejmie zwiększenie liczby stanowisk dla kontenerowców. Pozwoli to na wzrost możliwości przeładunkowych terminalu do 1 mln TEU. W przyszłości na obszarze terminalu ma powstać jeszcze baza promów pasażersko - samochodowych, a obok terminalu, od strony lądu, zbudowane zostanie rozległe centrum logistyczne. Będzie ono zapleczem terminalu, umożliwiającym sprawne przyjmowanie i ekspediowanie kontenerów.
Przedsięwzięcie w liczbach
Początek budowy - 2004 rok
Okres budowy - 46 miesięcy Koszt budowy terminalu - 175 mln dolarów, w tym 40 mln dolarów z własnych środków finansowych firmy Deepwater Container Terminal Gdańsk SA. Pozostała suma ma pochodzić z kredytów konsorcjum inwestycyjnego banków brytyjskich i amerykańskich.
Powierzchnia - ponad 30 hektarów
Roczna zdolność przeładunkowa - do 500 tys. TEU (kontenerów 20-stopowych) n Liczba stanowisk przeładunkowych statków kontenerowych o długości po 330 m - 2, w tym 1 z możliwością obsługi statków ro-ro, przewożących naczepy i wózki z towarami na paletach czy w kontenerach
Jacek Sieński, Jacek Klein