Mamy liczby. Tak TV Republika "zapłaciła" za bojkot WOŚP

Wielki finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy przyciągnął widzów przed telewizory, a największym wygranym dnia okazał się TVN, który zdominował zarówno grupę ogólną (4+), jak i komercyjną (16-59). Stacja z wynikiem 6,94 proc. udziału w rynku wyprzedziła m.in. TV Republika.

TVN liderem oglądalności w dniu finału WOŚP. Republika daleko w tyle
TVN liderem oglądalności w dniu finału WOŚP. Republika daleko w tyle
Źródło zdjęć: © Adobe Stock, PAP
Kamila Gurgul

Wyniki oglądalności telewizji z 26 stycznia 2025 roku, czyli dnia 33. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, pokazują dominację największych nadawców na polskim rynku. W ostatnim czasie Republika wielokrotnie chwaliła się wynikami - m.in. w dniu zaprzysiężenia Donalda Trumpa, gdy zdobyła większy udział w rynku niż TVN24. Inaczej było podczas Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

W dniu finału - w grupie wszystkich widzów powyżej czwartego roku życia (4+) -największą oglądalność odnotował TVN, który zdobył 6,94 proc. udziału w rynku (SHR%). Tuż za nim uplasowały się TVP1 z wynikiem 5,35 proc. oraz TVP2, która osiągnęła 5,18 proc. Kanały informacyjne, w tym TVN24 z 4,93 proc. i TV Republika z wynikiem 4,87 proc., zajęły kolejne miejsca w tym zestawieniu.

SHR (z jęz. angielskiego - share) to wskaźnik oglądalności, który pokazuje procentowy udział danej stacji telewizyjnej w całkowitym czasie oglądania telewizji przez widzów w określonym czasie. Mówiąc prościej, SHR wskazuje, jaka część widowni, która w danym momencie oglądała telewizję, wybrała konkretny kanał.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Wystawiła na aukcji obraz Owsiaka. "Dla mnie jest bezcenny, ale liczy się cel"

Przykładowo, jeśli stacja TVN osiągnęła SHR na poziomie 6,94 proc., oznacza to, że 6,94 proc. czasu, jaki widzowie spędzili tego dnia przed telewizorami, przypadało właśnie na oglądanie TVN.

Wieczorny finał WOŚP mógł wpłynąć na wysoką oglądalność w TVN, który tradycyjnie relacjonuje wydarzenia związane z tą inicjatywą. W grupie komercyjnej 16-59, kluczowej z punktu widzenia reklamodawców, TVN także zajął pierwsze miejsce, osiągając 7,47 proc. SHR. Polsat uplasował się na drugiej pozycji z wynikiem 5,43 proc., a kolejne miejsca przypadły TV PULS i TVP2, które zdobyły po 3,93 proc.

Różnice zasięgu telewizji

Grupa 4+ i grupa komercyjna (16-59) to dwa różne segmenty widowni telewizyjnej, które są wykorzystywane do analiz oglądalności. Ich różnice wynikają z wieku widzów i celu, w jakim dane są zbierane.

  • Grupa 4+ obejmuje wszystkich widzów powyżej 4. roku życia, niezależnie od wieku, statusu zawodowego czy preferencji konsumpcyjnych. To szeroka kategoria, która pozwala na ogólną analizę popularności programów i stacji w całej populacji. Wyniki dla tej grupy są często wykorzystywane do oceny ogólnego zainteresowania telewizją wśród całego społeczeństwa.
  • Grupa komercyjna (16-59) jest bardziej zawężona i obejmuje widzów w wieku od 16 do 59 lat. Jest to kluczowa grupa dla reklamodawców, ponieważ obejmuje osoby w wieku produkcyjnym i konsumpcyjnym, czyli tych, którzy aktywnie podejmują decyzje zakupowe. Dane dla tej grupy są istotne w planowaniu kampanii reklamowych, ponieważ pomagają określić, które stacje i programy mają największy potencjał dotarcia do konsumentów.

Porównując wyniki TVN24 i Republiki należy pamiętać o jednym - o różnicy w zasięgu, która wynika przede wszystkim z różnych sposobów dystrybucji obu stacji.

TVN24 jest kanałem płatnym, dostępnym wyłącznie na platformach kablowych, satelitarnych i w niektórych usługach streamingowych. Oznacza to, że aby mieć dostęp do TVN24, widz musi być abonentem jednej z tych usług. Republika TV jest dostępna na multipleksie w ramach naziemnej telewizji cyfrowej.

Dane dotyczące oglądalności telewizji w Polsce są zbierane przez firmę Nielsen w ramach badania Nielsen Audience Measurement.

Czytaj także:

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (537)