"Patriotyczne" skarpetki z Monte Cassino. Muzeum II Wojny Światowej wycofuje kontrowersyjny gadżet
Muzeum II Wojny Światowej wypuściło okolicznościowe gadżety z okazji 77. rocznicy zdobycia Monte Cassino. Klienci sklepu on-line okazyjnie mogli zakupić między innymi krawat czy etui na karty, a nawet skarpety z motywem "czerwonych maków". Teraz placówka wycofuje gadżety ze swoje oferty i przeprasza.
Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku osobliwie podeszło do 77. rocznicy zdobycia Monte Cassino przez żołnierzy 2. Korpusu Polskiego. Placówka wprowadziła specjalny rabat na artykuły z kolekcji "Czerwone Maki" - wśród nich znalazły się krawat, powerbank, etui na karty czy zawieszka na bagaż. Na zdjęciu opublikowanym w mediach społecznościowych przez muzeum widać było także skarpetki.
"Pod Monte Cassino poległo blisko 1000 polskich żołnierzy. O pamięci Polaków walczących o klasztor przypomina pieśń 'Czerwone Maki na Monte Cassino', która nawiązuje do kwiatów, licznie porastających i rozkwitających na okolicznych wzgórzach" - można było przeczytać na stronie sklepu.
Po fali krytycznych komentarzy oraz społecznego oburzenia Muzeum II Wojny Światowej usunęło ze swojego profilu na Facebooku informację o promocji. Na swojej stronie internetowej wydało komunikat, w którym poinformowano o wycofaniu z oferty kolekcji "Czerwone Maki".
Wiceminister kultury obraźliwie o Nergalu. Sellin rzucił nieładnymi słowami
Muzeum II Wojny Światowej przeprasza. Powołuje się na światowe placówki
"W poszanowaniu otrzymanych krytycznych opinii dotyczących produktu promocyjnego (skarpetek - red.) zawierającego motyw maków, wpisującego się w popularną serię asortymentu 'Czerwone Maki na Monte Cassino', Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku przeprasza wszystkich, którzy poczuli się dotknięci, jak i informuje, że wycofało w/w produkt ze sklepu muzealnego" - przekazała w oświadczeniu rzeczniczka prasowa Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku.
Hanna Mik-Samól dodała, że kolekcje promocyjnych materiałów są "stałym elementem oferowanego asortymentu kluczowych instytucji kultury na całym świecie" i podała przykłady muzeów w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Australii i Japonii.
"Za pomocą tematycznych plakatów, materiałów szkolnych, przypinek czy kobiecej i męskiej linii asortymentu promowana jest wiedza o II wojnie światowej, inspirująca do dalszego zgłębiania tematu, jak i podkreślająca przywiązanie kupujących do historii. Każda zaproponowana przez Muzeum (Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku - red.) seria jest opatrzona rysem historycznym wprowadzającym do tematyki danego zagadnienia" - dodała.