Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przyśpiesza
Mijający tydzień obfitował w wydarzenia na placu budowy Pomorskiej Kolei Metropolitarnej. Po raz pierwszy po nowo wybudowanym torze nr 2 przejechał pociąg. Marszałek Województwa ogłosił przetarg na wybór przewoźnika.
W poniedziałek pierwszy pociąg wjechał na nowo położony drugi tor. Dziewiczy przejazd był udziałem lokomotywa Tamary, ciągnącej pięć wagonów z szutrem oraz podbijarkę. Od wtorku skład pracuje na odcinku PKM pomiędzy Zaspą i Strzyżą. Oznacza to zamknięcie systemu linii kolejowych PKM. Od tej pory pociągi mogą już wjeżdżać na torowisko zarówno od strony Kościerzyny jak i Warszawy.
Przyjazd pierwszych składów osobowych, obsługujących PKM-kę planowany był na grudzień ubiegłego roku. Kolejnym anonsowanym terminem był 12 marca. Obecnie wiadomo, że pierwszy pociąg przyjedzie do Gdańska 20 kwietnia. Następny zaś dziesięć dni później. Ostatni skład ma pojawić się w Trójmieście 31 sierpnia. Umowa zawarta pomiędzy Urzędem Marszałkowskim oraz bydgoską „Pesą” opiewa na łączną kwotę 114,2 mln zł. W tej cenie mieści się zakup dziesięciu pociągów. Każdy z nich będzie wyposażony w bezprzewodowy internet, monitoring oraz klimatyzację.
Cały czas prowadzona jest również rozbudowa infrastruktury wokół torowisk. Centrum Sterowania Ruchem w Matarni jest obecnie wyposażane. W przyszłości będzie to miejsce, gdzie system komputerowy pod nadzorem dyżurnego ruchu kontroluje ruch po torowiskach. Równocześnie na tym samym przystanku rozpoczęto montaż ściany i dachu pierwszej z czerwonych wiat przystankowych.
Mimo widocznych postępów w budowie nadal jednak nie wiadomo, kto zostanie przewoźnikiem. W piątek marszałek województwa pomorskiego ogłosił od dawna oczekiwany przetarg. Poszukiwana jest firma, która zorganizuje przejazd na trasie z Gdańska do Kartuz, Kościerzyny oraz Gdyni. Umowa zostanie podpisana do końca obowiązywania obecnego rozkładu jazdy. Nowe pociągi mają rozpocząć regularne kursy 1 września.
Byłeś świadkiem lub uczestnikiem zdarzenia? .