PolskaSzybki znaczy nowoczesny

Szybki znaczy nowoczesny

Wygodne, niskopodłogowe tramwaje, elektroniczna informacja na przystankach, przejazd tunelami i zielone światło na każdym skrzyżowaniu. Tak będą podróżować krakowianie, omijając korki, jeżeli zdecydują się skorzystać z linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju - pisze "Gazeta Krakowska".

Szybki znaczy nowoczesny
Źródło zdjęć: © Gazeta Krakowska

Nowoczesne rondo

Trasa szybkiego tramwaju będzie przebiegać z Kurdwanowa do Krowodrzy Górki. 7 lat temu wybudowano nowe torowisko z Kurdwanowa do ul. Bieżanowskiej. Obecnie cały czas trwają prace nad realizacją pozostałych fragmentów trasy. W przyszłym tygodniu po zamknięciu ronda Mogilskiego, rozpoczną się intensywne prace. Za 14 miesięcy powinien tam już stać nowoczesny obiekt, gdzie komunikacja będzie odbywać się na dwóch poziomach, a przejazd będzie bezkolizyjny w każdym kierunku. O wiele wygodniej będzie się podróżować komunikacją publiczną. Aby się przesiąść z jednego wagonu do drugiego, nie trzeba będzie przechodzić całego ronda jak to było do tej pory. Przystanki będą blisko siebie i łatwo będzie się między nimi poruszać.

Dla pieszych dostępne będą trzy podziemne przejścia, do których będą mogli zjeżdżać windami. Na rondzie znajdzie się również miejsce dla ścieżek rowerowych. -_ Po przebudowie rondo Mogilskie stanie się jednym z najważniejszych i najnowocześniejszych odcinków na linii szybkiego tramwaju_ - nie ma wątpliwości Janusz Jakubowski, prezes Agencji Rozwoju Miasta, która jest inwestorem tej inwestycji. Oprócz ronda Mogilskiego na trasie szybkiego tramwaju zostanie przebudowane rondo Grzegórzeckie, zmodernizowana al. Powstania Warszawskiego. Z ronda Mogilskiego trasa tramwaju będzie przebiegać tunelem pod stacją PKP, a następnie nowym torowiskiem przy ul. Kamiennej i do pętli w Krowodrzy Górce.

Nowoczesny tramwaj

Na trasę zostaną skierowane nowoczesne wagony. Każdy z nich zostanie wyposażony w komputer pokładowy, który będzie odpowiedzialny za natychmiastową zmianę świateł na zielone na 35 skrzyżowaniach. Dzięki temu znacznie skróci się czas przejazdu szybkiego tramwaju przez miasto. - To na pewno poprawi dojazd do centrum. Ale według mnie, nie będzie o wiele szybszy niż do tej pory. Tramwaje będą kursować po tych torach co inne wagony. Szybki tramwaj będzie za to na pewno bardzo nowoczesny i krakowianom będzie się nim podróżować komfortowo- twierdzi Wiesław Starowicz, profesor Politechniki Krakowskiej, zajmujący się komunikacją.

W tej chwili w mieście jest 26 nowoczesnych tramwajów niskopodłogowych. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w połowie przyszłego roku rozpocznie sprowadzanie kolejnych 24. Łącznie w Krakowie będzie więc jeździeć 50 takich pojazdów. To pozwoli na ich częste kursowanie na trasie szybkiego tramwaju. A o ich przyjeździe poinformuje czekających pasażerów zamontowane na przystankach 44 świetlne tablice z informacją: za ile minut nadjedzie najbliższy tramwaj, jaki ma numer i jaki kierunek. Będzie tam również miejsce na informacje specjalne: o spóźnieniu, zamkniętej trasie lub awarii.

KOSZTY REALIZACJI PROJEKTU: Sprowadzenie 24 tramwajów będzie kosztować ok. 165 mln zł. Część pieniędzy na ich zakup pochodzi z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju. Koszt realizacji obszarowego sterowania ruchem wynosi ponad 43 mln zł. Realizacja Krakowskiego Szybkiego Tramwaju od ronda Grzegórzeckiego do pętli Kamiennej ma kosztować 212 mln zł.

MAREK GANCARCZYK

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)