Szybki znaczy nowoczesny
Wygodne, niskopodłogowe tramwaje, elektroniczna informacja na przystankach, przejazd tunelami i zielone światło na każdym skrzyżowaniu. Tak będą podróżować krakowianie, omijając korki, jeżeli zdecydują się skorzystać z linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju - pisze "Gazeta Krakowska".
14.10.2006 | aktual.: 14.10.2006 09:53
Nowoczesne rondo
Trasa szybkiego tramwaju będzie przebiegać z Kurdwanowa do Krowodrzy Górki. 7 lat temu wybudowano nowe torowisko z Kurdwanowa do ul. Bieżanowskiej. Obecnie cały czas trwają prace nad realizacją pozostałych fragmentów trasy. W przyszłym tygodniu po zamknięciu ronda Mogilskiego, rozpoczną się intensywne prace. Za 14 miesięcy powinien tam już stać nowoczesny obiekt, gdzie komunikacja będzie odbywać się na dwóch poziomach, a przejazd będzie bezkolizyjny w każdym kierunku. O wiele wygodniej będzie się podróżować komunikacją publiczną. Aby się przesiąść z jednego wagonu do drugiego, nie trzeba będzie przechodzić całego ronda jak to było do tej pory. Przystanki będą blisko siebie i łatwo będzie się między nimi poruszać.
Dla pieszych dostępne będą trzy podziemne przejścia, do których będą mogli zjeżdżać windami. Na rondzie znajdzie się również miejsce dla ścieżek rowerowych. -_ Po przebudowie rondo Mogilskie stanie się jednym z najważniejszych i najnowocześniejszych odcinków na linii szybkiego tramwaju_ - nie ma wątpliwości Janusz Jakubowski, prezes Agencji Rozwoju Miasta, która jest inwestorem tej inwestycji. Oprócz ronda Mogilskiego na trasie szybkiego tramwaju zostanie przebudowane rondo Grzegórzeckie, zmodernizowana al. Powstania Warszawskiego. Z ronda Mogilskiego trasa tramwaju będzie przebiegać tunelem pod stacją PKP, a następnie nowym torowiskiem przy ul. Kamiennej i do pętli w Krowodrzy Górce.
Nowoczesny tramwaj
Na trasę zostaną skierowane nowoczesne wagony. Każdy z nich zostanie wyposażony w komputer pokładowy, który będzie odpowiedzialny za natychmiastową zmianę świateł na zielone na 35 skrzyżowaniach. Dzięki temu znacznie skróci się czas przejazdu szybkiego tramwaju przez miasto. - To na pewno poprawi dojazd do centrum. Ale według mnie, nie będzie o wiele szybszy niż do tej pory. Tramwaje będą kursować po tych torach co inne wagony. Szybki tramwaj będzie za to na pewno bardzo nowoczesny i krakowianom będzie się nim podróżować komfortowo- twierdzi Wiesław Starowicz, profesor Politechniki Krakowskiej, zajmujący się komunikacją.
W tej chwili w mieście jest 26 nowoczesnych tramwajów niskopodłogowych. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w połowie przyszłego roku rozpocznie sprowadzanie kolejnych 24. Łącznie w Krakowie będzie więc jeździeć 50 takich pojazdów. To pozwoli na ich częste kursowanie na trasie szybkiego tramwaju. A o ich przyjeździe poinformuje czekających pasażerów zamontowane na przystankach 44 świetlne tablice z informacją: za ile minut nadjedzie najbliższy tramwaj, jaki ma numer i jaki kierunek. Będzie tam również miejsce na informacje specjalne: o spóźnieniu, zamkniętej trasie lub awarii.
KOSZTY REALIZACJI PROJEKTU: Sprowadzenie 24 tramwajów będzie kosztować ok. 165 mln zł. Część pieniędzy na ich zakup pochodzi z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju. Koszt realizacji obszarowego sterowania ruchem wynosi ponad 43 mln zł. Realizacja Krakowskiego Szybkiego Tramwaju od ronda Grzegórzeckiego do pętli Kamiennej ma kosztować 212 mln zł.
MAREK GANCARCZYK