PolskaSzybka Kolej Miejska w stolicy

Szybka Kolej Miejska w stolicy

09.01.2004 18:00, aktual.: 09.01.2004 19:31

Utworzenie w stolicy siedmiu linii Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM) jest bardzo dobrym pomysłem; na tę inwestycję przeznaczy się w najbliższych latach 1 mld 700 tys. zł - poinformował wiceprezydent Warszawy Sławomir Skrzypek.

"Chcemy stworzyć w stolicy siedem linii SKM, żeby wykorzystać istniejące już linie kolejowe. W pierwszej kolejności, jeszcze w 2005, planujemy powstanie tzw. linii falenickiej Grodzisk Mazowiecki - Otwock, łączącej dwa brzegi Warszawy" - powiedział Skrzypek podczas spotkania w redakcji "Życia Warszawy".

Według niego, oddanie do użytku pierwszej linii SKM pochłonie 135 mln złotych, a jej roczne utrzymanie kosztować będzie 58 mln złotych. Miasto, zgodnie z obowiązującym prawem, może jednak finansować transport jedynie w jego granicach, dlatego konieczne będzie uzgodnienie z gminami ościennymi współfinansowania linii. Za pierwszą miasto może płacić rocznie 30-40 mln zł.

Pieniądze przeznaczone na utworzenie SKM zostaną wykorzystane na modernizację torów (od 10 miesięcy prowadzone są przez władze miasta rozmowy na temat udostępnienia ich przez spółkę Polskie Linii Kolejowe), remonty i zwiększenie liczby przystanków oraz zakup, leasing bądź modernizację taboru.

Istotną pozycję w tych kosztach zajmuje zakup nowego taboru. Jeden pociąg kosztuje od 4 do 6 mln euro, a miasto chciałoby, aby SKM miała zupełnie nowe pociągi, żeby w wagonach było czysto, ładnie i bezpiecznie. Jak zapowiedział wiceprezydent, w każdym wagonie będzie wewnętrzna ochrona, szybki ma być też czas reakcji policji na wezwanie, bo 4 minuty.

"Złożyliśmy już do Rady Warszawy wniosek o powołanie spółki operatorskiej, w której skład wchodziłoby Miasto Stołeczne Warszawa, PKP oraz podmioty od nich zależne. W lutym złożymy wniosek do Krajowego Rejestru Spółek, a w marcu wniosek o uzyskanie koncesji" - powiedział Skrzypek.

Wiceprezydent dodał, że istnieje również koncepcja stworzenia systemu parkingów na stacjach końcowych linii, gdzie można będzie zostawiać samochody. "Chodzi nam o rozładowanie ruchu drogowego w stolicy, o ograniczenie liczby 200-300 tys. samochodów wjeżdżających tu obecnie każdego dnia" - powiedział Skrzypek.

Miasto chciałoby na SKM uzyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej z puli funduszy strukturalnych. "Na razie na prace studyjne ubiegamy się o 9 mln złotych" - powiedział Skrzypek.

Obecny na spotkaniu senator Marek Balicki (SLD-UP) powiedział, że w Warszawie brakuje całościowej wizji rozwiązania problemu transportu miejskiego. Jego zdaniem, nie ma w tej kwestii wystarczającej presji społecznej.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także