Szóstoklasiści napisali egzamin
Poprawne posługiwanie się językiem w mowie i piśmie oraz kultura słowa były jednym z motywów zestawu zadań rozwiązywanych przez uczniów szóstych klas szkół podstawowych podczas ogólnopolskiego sprawdzianu.
04.04.2013 | aktual.: 04.04.2013 16:01
W zestawie było 26 zadań. 20 z nich to zadania zamknięte - należało wskazać prawidłową odpowiedź spośród kilku podanych. Zadania odnosiły się m.in. do cytowanych fragmentów tekstów: Marii Nagajowej "Sztuka dobrego pisania i mówienia" przytaczającego anegdotę na temat występów Heleny Modrzejewskiej w Ameryce oraz wiersza Józefa Ratajczaka "Słowa ze słownika".
Jedno z zadań z tej grupy brzmiało: "W którym zdaniu autorka zwraca się wprost do czytelnika? A. Ta anegdota zawiera wiele prawdy; B. Rozległ się jej piękny, głęboki głos; C. Odbiorcy twojej wypowiedzi oceniają cię nie tylko za jej treść; D. Nadawca wypowiedzi liczy się z odbiorcą i go szanuje".
Inne zadanie brzmiało: "Któremu wyrażeniu epitet nadał znaczenie przenośne? A. skrzydlate słowo; B. na wszystkie strony; C. dawne słowa; D. ze swoich miejsc".
Piszący sprawdzian musieli się wykazać także umiejętnością posługiwania się kalendarzem i czasem oraz umiejętnością rozwiązywania zadań z geometrii. Musieli m.in. obliczyć obwód podłogi w jadalni znając wymiary pokoju.
Jedno z zadań w tej grupie brzmiało: "Ania ma zapłacić za zakupy 12,70 zł. Dała kasjerce 20 zł. Ile najmniej monet kasjerka może wydać Ani? A. 4; B. 3; C. 6; D. 5", inne zdanie zaś: "Do pudełka zapakowano 16 jednakowych książek. Jedna książka waży 55 dag, a pudełko 40 dag. Ile waży pudełko z książkami? A. 0,95 kg; B. 9,2 kg; C. 9,5 kg; D. 92 kg".
W zestawie były również zadania otwarte - uczeń musiał sam napisać odpowiedź na zadane pytanie. W jednym z zadań tego typu szóstoklasiści musieli odpowiedzieć na pytanie dlaczego należy poprawnie mówić i czytać. W innym zadaniu należało obliczyć, ile sadzonek krzewów można kupić po sprzedaniu makulatury, gdy wiadomo, ile kilogramów jej sprzedano w skupie, ile płacono za kilogram oraz ile kosztuje jedna sadzonka.
Jedno z zadań zamkniętych brzmiało: "Do biblioteki szkolnej zakupiono książki przyrodnicze i historyczne. Przyrodniczych było 48, z czego 1/3 to książki o roślinach, a pozostałe to książki o zwierzętach. Książek historycznych było o 5 więcej niż książek o zwierzętach. Ile książek historycznych zakupiono do biblioteki?".
Szóstoklasiści musieli też napisać tekst własny - list zachęcający koleżankę lub kolegę do przeczytania książki, którą uważają za ciekawą.
Opinie szóstoklasistów są podzielone
Zdania szóstoklasistów były podzielone, jeśli chodzi o ocenę trudności sprawdzianu. Obok określeń: "łatwy", "prosty" padały też oceny: "dość trudny" i "trudny". Uczniowie zwracali uwagę na dużą liczbę zadań z matematyki, ich zdaniem większą niż na próbnym sprawdzianie.
- Egzamin był łatwy, pytania nie sprawiły mi żadnego kłopotu, nie miałem też problemu z listem. Jestem zadowolony - powiedział Konrad z Zespołu Szkół Zakonu Pijarów im. św. Józefa Kalasancjusza w Poznaniu. Podobnie jak on także inni uczniowie bardzo dobrze ocenili temat tekstu własnego.
- Bardzo ucieszyło mnie, że na egzaminie był list do napisania. Tę formę kilka razy ćwiczyliśmy na lekcjach. Bałam się, że pojawi się opowiadanie, które jest znacznie trudniejsze do napisania - powiedziała Małgorzata ze Szkoły Podstawowej nr 7 im. Wojska Polskiego w Krakowie.
- Podobało mi się, że mieliśmy napisać list do kolegi, w którym trzeba go zachęcić do przeczytania książki. Ja zachęcałem do czytania "Przygód Tomka Sawyera" - powiedział Damian ze Szkoły Podstawowej nr 37 im. ks. Jana Twardowskiego w Katowicach. Z kolei Kacper ze Szkoły im. św. Jana De La Salle w Gdańsku zachęcał w liście do przeczytania swojej ulubionej książki - "Ruin Golranu" pierwszej powieści z cyklu Johna Flanagana "Zwiadowcy".
Arkusz testu rozwiązywanego przez szóstoklasistów jest dostępny na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej www.cke.edu.pl Za udzielenie poprawnych odpowiedzi na pytania w teście uczeń może uzyskać maksymalnie 40 punktów.
Egzamin z zakłóceniami - winny śnieg
Do niewielkich zakłóceń spowodowanych opadami śniegu doszło w czwartek w dwóch szkołach w województwie mazowieckim. Jak poinformowała dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie Anna Frenkiel, sprawdzian rozpoczął się tam z 10-minutowym opóźnieniem. Chodzi o szkoły podstawowe w Mordach i na warszawskim Wilanowie, gdzie dzieci nie dotarły na czas. Jednak zgodnie z procedurami w uzasadnionych przypadkach rozpoczęcie sprawdzianu może zostać opóźnione.
Również w kilku szkołach w województwie podlaskim sprawdzian rozpoczął się z kilkuminutowym opóźnieniem. Jak poinformowała dyrektor OKE w Łomży Jolanta Gołaszewska, również tam powodem opóźnienia były złe warunki pogodowe, które utrudniły dzieciom dotarcie na czas.
Drugi termin w czerwcu
Sprawdzian rozpoczął się po godz. 9 i trwał 60 minut. Dla uczniów z różnymi dysfunkcjami czas trwania sprawdzianu był przedłużony o dodatkowe 30 minut.
Testy rozwiązane przez szóstoklasistów zostały zakodowane; sprawdzać je będą egzaminatorzy z okręgowych komisji egzaminacyjnych. Za udzielenie poprawnych odpowiedzi na pytania w teście uczeń może uzyskać maksymalnie 40 punktów.
Sprawdzian, zwany kompetencyjnym lub ponadprzedmiotowym, ma kontrolować nie tylko wiedzę ucznia, ale i jego umiejętności. Ma ocenić, w jakim stopniu opanował on czytanie, pisanie, rozumowanie, korzystanie z informacji i wykorzystywanie wiedzy w praktyce, w tym liczenie.
Wyniki uzyskane przez uczniów ze sprawdzianu umieszczone będą na specjalnych zaświadczeniach wydawanych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną; szóstoklasiści dostaną je na zakończenie roku szkolnego wraz ze świadectwami.
Do pisemnego sprawdzianu przystąpiło ponad 360 tys. szóstoklasistów w około 13,5 tys. szkół podstawowych w całej Polsce. Uczestnictwo w sprawdzianie jest jednym z warunków ukończenia szkoły podstawowej. Jeśli uczeń z powodu choroby lub ważnych wypadków losowych nie mógł przystąpić do sprawdzianu, będzie go pisać w drugim terminie - w czerwcu.