PolskaSzkoła wobec odmienności kulturowej

Szkoła wobec odmienności kulturowej

Niewielka wiedza na temat islamu to często
przyczyna problemów z adaptacją dzieci imigrantów i uchodźców w
szkołach w Polsce - uważają uczestnicy konferencji "Szkoła wobec
odmienności kulturowej", zorganizowanej w Warszawie.

Wiceprezes stowarzyszenia Vox Humana, które było inicjatorem konferencji, Agata Marek poinformowała, że "liczba muzułmanów w ciągu ostatnich 10 lat wzrosła z 5 do 25 tys. osób, jednak - jej zdaniem - problem muzułmanów w Polsce jest wciąż niedoceniany". Dodała, że muzułmanie, którzy przybywają do Polski, to głównie uchodźcy z Czeczenii, czyli ofiary wojny.

W jej ocenie, w Polsce jest bardzo niski poziom edukacji międzykulturowej. Brak wiedzy często prowadzi do posługiwania się negatywnymi stereotypami, ludzie są uprzedzeni- podkreśliła.

Jak wyjaśniła, jedną z pierwszych grup, która styka się z dziećmi imigrantów i uchodźców muzułmańskich, są nauczyciele._ Na nauczycieli spada obowiązek wprowadzenia nowych uczniów do klasy, odpowiadanie na pytania, zapobieganie konfliktom_- podkreśliła.

Dodała, że głównym problemem dzieci uchodźców w szkołach jest "nieznajomość języka oraz trochę inny wygląd". Problemem dla dzieci muzułmanów w szkole jest fakt, że nie jedzą wieprzowiny, a dziewczynki na lekcjach wf w pewnym wieku nie mogą ćwiczyć razem z chłopcami, ani w krótkich spodenkach - dodała.

Ponadto, rodzice innych dzieci boją się, ponieważ muzułmanie kojarzą im się z terroryzmem, fundamentalizmem i wojną. Polacy zwykle o islamie dowiadują się z mediów, które informują o islamie tylko w sytuacji kryzysu, dlatego kojarzy się on potem z problemami - uważa Marek.

Przekazywanie przez nauczycieli wiedzy o kulturze islamu zmniejsza problemy, zmniejsza strach - zaznaczyła. Jednak brakuje dla nauczycieli szkoleń i książek na ten temat.

Aby wspomóc nauczycieli w edukacji międzykulturowej, m.in. o islamie, stowarzyszenie Vox Humana wydało dla nauczycieli informator o islamie oraz zorganizowało czwartkową konferencję. Także Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli wydał książkę "Zrozumieć innych, czyli jak uczyć o uchodźcach".

Jak powiedziała Maria Pamuła z Przedstawicielstwa Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców w Polsce (UNHCR), "dwa lata temu jedynie 10% dzieci z ośrodków dla uchodźców miało dostęp do nauki, co wynikało głównie z braku transportu do szkoły, zaś w tym roku jest to już ok. 85%".

UNHCR radzi nauczycielom pracującym z dziećmi uchodźców, m.in. aby na tzw. godzinie wychowawczej rozmawiali z dziećmi o innych kulturach i uchodźstwie, byli w kontakcie z rodzicami takiego dziecka.

Stowarzyszenie Vox Humana powstało w 2005 r. Jego celem jest wsparcie polityki antydyskryminacyjnej oraz przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu.

Źródło artykułu:PAP

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)