Szkoła profesjonalistów
Czy reporter może domagać się od wojewody albo wójta, by ujawnili majątek swoich współmałżonków? Czy dziennikarzowi wypada pójść z posłem na piwo? W jaki sposób zbierać materiały do reportaży śledczych – na te i wiele innych pytań pomoże znaleźć odpowiedź zarówno adeptom dziennikarstwa, jak i praktykującym już reporterom Instytut Dziennikarstwa Polskapresse.
Polski model kształcenia dziennikarzy kładzie nacisk głównie na teorię. Wykonywanie zawodu dziennikarza nie jest uzależnione od zaliczenia praktyki redakcyjnej. Niemal cały ciężar przygotowania absolwentów do pracy dziennikarskiej spoczywa na redakcjach. Grupa Prasowa Polskapresse, zatrudnia ponad 700 dziennikarzy i należy do największych wydawców gazet codziennych w kraju.
Stało się dla nas oczywiste, że wzorem innych państw europejskich powinniśmy stworzyć pierwszą w kraju, praktyczną dziennikarską Alma Mater. Zarejestrowaliśmy Instytut Dziennikarstwa Polskapresse z siedzibą w Warszawie przy ul. Lewartowskiego 6, który będzie się zajmował głównie kształceniem młodych reporterów i redaktorów. Będzie też współpracował z organizacjami i stowarzyszeniami dziennikarskimi w kraju i za granicą, organizował praktyki i staże dla absolwentów dziennikarstwa oraz przygotowywał i wydawał materiały szkoleniowe dla dziennikarzy.
Stypendia dla najlepszych
Dla najlepszych studentów dziennikarstwa uczelni publicznych i niepublicznych z: Gdańska, Poznania, Wrocławia, Łodzi, Krakowa i Katowic postanowiliśmy ufundować dziesięć rocznych stypendiów w wysokości 600 zł. Zainteresowani mogą zgłaszać swoje kandydatury do naszych redakcji: Dziennika Bałtyckiego, Gazety Poznańskiej, Głosu Wielkopolskiego, Dziennika Łódzkiego, Expressu Ilustrowanego, Dziennika Zachodniego, Słowa Polskiego, Gazety Wrocławskiej i Gazety Krakowskiej. Stypendia będą wypłacane osobom, które zostaną wyłonione przez przedstawicieli redakcji regionalnych gazet naszej grupy, kierownictwa Instytutu oraz macierzystych uczelni kandydatów.
Ale to nie wszystko! Stypendysta będzie miał prawo do bezpłatnego uczestnictwa w seminariach, szkoleniach i zajęciach praktycznych organizowanych przez Instytutu Dziennikarstwa Polskapresse. – Uruchomienie Instytutu i szkolenia to nasza odpowiedź na rosnącą konkurencję na rynku prasowym. To także wyraz strategii, w której postawiono na jakość gazet regionalnych. Zwłaszcza jakość informacji i tekstów dziennikarskich. Bezstronność, obiektywizm, rzetelność, wysoka kultura słowa, mają być wspólną cechą gazet grupy Polskapresse. Gazety te, mimo że wydawane w różnych regionach Polski, mają cechę wspólną: wysokiej próby, niezależne i obiektywne dziennikarstwo. Uznaliśmy, że obowiązkiem wydawcy jest dostarczenie odpowiednich środków i instrumentów, by te cechy i umiejętności pogłębiać – mówi Julian Beck, prezes Instytutu Dziennikarstwa Polskapresse.
W trosce o standard
Zajęcia w Instytucie poprowadzą fachowcy z zakresu prawa prasowego, kultury języka, redagowania i planowanie stron w gazecie, fotografii prasowej oraz etyki mediów. Seminaria poprowadzą także najlepsi polscy reportażyści, publicyści, dziennikarze śledczy, graficy i fotoreporterzy prasowi. Sesje szkoleniowe organizowane przez Instytut będą miały charakter warsztatowy. Podczas wakacji, w Krzyżowej na Dolnym Śląsku powstanie Letnia Szkoła Dziennikarska Polskapresse, w której – oprócz stypendystów Instytutu – będą zdobywać wiedzę studenci odbywający praktyki lub współpracujący z naszymi gazetami. – Większość dużych wydawców w krajach Unii Europejskiej prowadzi szkoły dziennikarskie, które najczęściej mają charakter otwarty.
My zdecydowaliśmy się na razie na kształcenie i podnoszenie kwalifikacji własnych pracowników i najlepszych studentów dziennikarstwa z ośrodków, w których wydawane są nasze gazety. Chodzi nam o pozyskanie młodych ludzi, którzy będą doskonale przygotowani do pracy w nowoczesnych gazetach regionalnych. Dostrzegamy w tym szansę na podniesienie standardów dziennikarskich oraz poziomu polskich gazet – mówi Maria Juszczyk, wiceprezes Zarządu Polskapresse.
Prof. dr hab. Michał Iwaszkiewcz rektor Wyższej Szkoły Umiejętności Społecznych
Kształcenie dziennikarzy w Polsce przebiega zupełnie alogicznie niż to, które funkcjonuje na świecie. Nie da się wykształcić dziennikarzy na studiach uniwersyteckich i czysto akademickich. Do tego zawodu trzeba mieć talent. Inicjatywa, którą podjął Instytut Dziennikarstwa Polskapress jest zgodna ze światowymi: amerykańskimi i europejskimi tendencjami kształcenia pracujących dziennikarzy.
Dzięki temu mogą się ciągle rozwijać i doskonalić swój warsztat. Warto w tym miejscu dodać, że od roku w Poznaniu działa Wielkopolskie Centrum Kształcenia Dziennikarzy – powołane z inicjatywy Wyższej Szkoły Umiejętności Społecznych i Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza – kształcące tylko zawodowo czynnych dziennikarzy, którzy na zajęciach pogłębiają swoje umiejętności.
Anna Kulik