Sukces kampanii z hydraulikiem i pielęgniarką
Poza skutkami medialnymi kampanii o polskim hydrauliku, Polska Organizacja Turystyczna (POT) nie może jeszcze oszacować korzyści branży turystycznej z racji większego zainteresowania cudzoziemców naszym krajem.
Zdaniem doradcy prezesa POT ds. mediów i realizatora kampanii Krzysztofa Turowskiego, korzyści są jednak pewne, tylko odłożone w czasie.
Turystyka nie jest produktem rozliczanym natychmiast po transakcji, ale dopiero po zakończeniu sezonu - powiedział PAP Turowski. Jego zdaniem, wzrost obrotów w branży turystycznej na skutek kampanii będzie można zmierzyć w październiku, być może w listopadzie.
POT jest przekonana o wymiernych korzyściach kampanii reklamowej po policzeniu chociażby liczby wejść internautów na stronę paryskiego ośrodka POT - w szczytowym okresie zainteresowania kampanią wzrosła ona z 500 do ponad 6000. Jak poinformował PAP Turowski, liczba osób odwiedzających polską stronę POT zwiększyła się ośmiokrotnie.
POT zastrzegła sobie prawa autorskie do używania wykorzystanych w kampanii wizerunków polskiego hydraulika i pielęgniarki, wysyłając odpowiedni wniosek do Urzędu Patentowego.
Turowski podkreślił, że plakaty i koszulki zastały rozdane w czasie kampanii reklamowej nieodpłatnie i w ograniczonej ilości. "Nigdy nie zakładaliśmy celów komercyjnych w odniesieniu do tych materiałów reklamowych" - powiedział.
Dodał także, że jednym z głównych sukcesów kampanii jest - jak wnioskuje z przekazów medialnych - zmiana klimatu w Komisji Europejskiej w kwestii obaw o napływ taniej siły roboczej z Polski do innych państw Unii.
Kampania promocyjna POT rozpoczęła się 16 czerwca. Była odpowiedzią na unijne obawy o masowy napływ taniej siły roboczej z Polski do krajów starej "piętnastki". "Zostaję w Polsce. Przyjeżdżajcie wy" - głosił napis na plakacie przedstawiającym polskiego hydraulika.
W drugiej części kampanii wykorzystano wizerunek atrakcyjnej polskiej pielęgniarki. Organizatorzy kampanii mają nadzieję, że przyczyni się do tego, by o Polsce i Polakach mówiono więcej i lepiej.
Akcja jest adresowana w największym stopniu do Niemców (43 proc. turystów przyjeżdżających do Polski to właśnie Niemcy), Brytyjczyków i Francuzów, a także Amerykanów.
Po rozpoczęciu kampanii, o polskim hydrauliku pisały m.in. "Le Figaro", "Financial Times", agencje AFP i AP.
W ostatnich kilku latach do Polski przyjeżdża rocznie około 14 mln turystów; w roku ubiegłym było ich 14,3 mln.
Polska Organizacja Turystyczna istnieje od 1 stycznia 2000 roku i zajmuje się promocją Polski; nadzór nad nią sprawuje minister gospodarki i pracy.