Spadła sprzedaż telefonów komórkowych
Sprzedaż telefonów komórkowych na świecie spadła w pierwszym kwartale tego roku o 3,8% z powodu niższego popytu w zachodniej Europie - wynika z raportu Dataquest Inc., oddziału Gartner Inc.
Sprzedaż w tej branży spadła do 93,8 mln telefonów.
22.05.2002 | aktual.: 22.06.2002 14:29
Nokia Oyj, największy producent telefonów komórkowych, sprzedała w pierwszym kwartale o 2,9% mniej swoich produktów. Sprzedaż wyniosła 32,5 mln sztuk.
Większą sprzedaż odnotowała za to amerykańska Motorola Inc. Wzrosła ona o 9,9% do 14,5 mln. Największy wzrost sprzedaży miał zaś Samsung Corp. o 49%. Wzrost sprzedaży zanotował też Siemens AG o 24%.
W Europie, gdzie ponad 70% populacji ma telefony komórkowe, klienci nie zmieniali swoich telefonów na nowe tak szybko, jak to wcześniej oceniano.
Za to w Azji, z wyłączeniem Japonii, sprzedaż telefonów komórkowych wzrosła w pierwszym kwartale o 8% dzięki wielu promocjom z okazji Nowego Roku w Chinach i subsydiom na południowokoreańskim rynku. To pomogło w poprawie wyników sprzedaży, przede wszystkim Motoroli i Samsungowi.
W ubiegłym miesiącu prezes Nokii Jorma Ollila obniżył swoje prognozy sprzedaży produktów tej firmy w 2002 roku o 9 proc. W 2001 roku firma aż pięciokrotnie obniżała szacunki sprzedaży.
Analitycy oceniają, że w tym roku sprzedaż telefonów komórkowych może jednak wzrosnąć, po spadku w 2001 roku, dzięki wprowadzeniu do sprzedaży nowych modeli telefonów z kolorowymi ekranami i nowymi funkcjami umożliwiającymi m.in. odsłuchiwanie muzyki i wyświetlanie obrazów.(aka)