Śląska policja skomputeryzuje się dzięki UE
Kosztem blisko 5 mln zł śląska policja skomputeryzuje wszystkie swoje komendy i komisariaty oraz wdroży elektroniczny system komunikacji. Choć projekt, w trzech czwartych finansowany ze środków unijnych, zyskał akceptację już w ubiegłym roku, luki proceduralne na kilka miesięcy wstrzymały jego realizację.
13.06.2005 | aktual.: 13.06.2005 14:38
Tworząc procedury administracja rządowa, jako jednostka zarządzająca i nadzorująca wydawanie unijnych środków, nie uwzględniła sytuacji, w której ona sama jest ich konsumentem. Niejasności prawne doprowadziły do zahamowania projektu - powiedział podczas konferencji prasowej w Katowicach marszałek woj. śląskiego, Michał Czarski.
Problem - według wyjaśnień przedstawicieli Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego - dotyczył konieczności złożenia zabezpieczeń (np. weksli, zastawu, hipoteki czy deklaracji dobrowolnego poddania się egzekucji) przez podmiot korzystający z unijnych środków. Taką konieczność przewiduje wzór umowy między beneficjentem (w tym przypadku Komendą Wojewódzką Policji w Katowicach) a wojewodą, przygotowany w resorcie gospodarki.
Tymczasem inne przepisy, m.in. ustawa o finansach publicznych, zabraniają jednostkom administracji rządowej składania podobnych zabezpieczeń (ich wniesienie oznaczałoby w istocie, że Skarb Państwa zabezpiecza płatności sam sobie); jednocześnie jednostki takie w staraniach o unijne środki nie zostały z tego zwolnione. Sytuacja była więc patowa.
Ostatecznie, po licznych konsultacjach z prawnikami, Śląski Urząd Wojewódzki poinformował w poniedziałek, że policja nie będzie musiała składać zabezpieczeń. Projekt umowy między wojewodą śląskim a komendantem wojewódzkim ma być gotowy do końca tygodnia. Jej podpisanie otworzy drogę do finansowania projektu i policja będzie mogła otrzymać zwrot ponoszonych nakładów.
Projekt realizowany będzie w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, w segmencie dotyczącym infrastruktury społeczeństwa informacyjnego. Zakłada budowę systemu faksowo-mailowego z podpisem elektronicznym dla wszystkich jednostek policji w woj. śląskim.
Wartość projektu to blisko 4,9 mln zł, a czego ponad 3,6 mln zł to środki unijne, a pozostała część - budżetowe. W sumie śląska policja zyska blisko 400 stanowisk komputerowych - po jednym w każdym komisariacie oraz po pięć w komendach. Drogą elektroniczną będą przekazywane nie tylko wewnętrzne informacje, ale przede wszystkim przyjmowane informacje od obywateli.
To projekt nowatorski w skali kraju, zmierzający do informatyzacji komend powiatowych. Śląska komenda należy tu do pionierów. Chodzi zarówno o zakupy sprzętu - komputerów i oprogramowania, jak i stworzenie całego systemu informatycznego. To umożliwi odejście od stereotypowego kojarzenia policjanta z maszyną do pisania czy ręcznym spisywaniem zeznań na rzecz przekazywania informacji on-line - powiedział marszałek Czarski.
Projekt śląskiej policji jest jedynym w woj. śląskim i jednym z nielicznych w Polsce, złożonym w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego przez jednostkę administracji rządowej.