Katowice. Wszystkie węzły przesiadkowe otwarte. Czy mieszkańcy przesiądą się teraz z samochodów do komunikacji publicznej?
Można już korzystać z węzła przesiadkowego w Brynowie. To czwarty tego typu obiekt w mieście i ma zatrzymać napływ samochodów do centrum miasta.
09.12.2020 | aktual.: 02.03.2022 19:10
Centrum w Brynowie zastąpił dotychczasową pętlę tramwajową. Ma służyć głównie przesiadkom z autobusów i samochodów na linie tramwajowe kursujące stamtąd do centrum miasta. Poza infrastrukturą komunikacji publicznej m.in. w pobliżu powstał trzypoziomowy parking.
Cała inwestycja obejmuje: przystanki, w tym zadaszone perony oraz miejsca oczekiwania i wymiany podróżnych typu "drzwi-drzwi", poczekalnię z toaletą i miejscem dla sprzedaży biletów i małej gastronomii, trzykondygnacyjny parking na 492 miejsca, jednopoziomowy parking na 50 miejsc (dla funkcji park&ride), parking dla rowerów, miejsca dla taksówek i miejsca wysiadania typu kiss&ride.
Katowice stawiają na węzły przesiadkowe
To drugi w ostatnich dniach taki obiekt, który otwarto w Katowicach. Pierwszym był działający od poniedziałku (7 grudnia) węzeł w Zawodziu. Kierowcy z parkingów w obu węzłach na czas pandemii mają parkować bezpłatnie - bez konieczności posiadania biletów. Gdy obostrzenia zostaną zniesione, parkowanie pozostanie bezpłatne, choć na podstawie dowolnego biletu zakodowanego na Śląskiej Karcie Usług Publicznych.
W Brynowie, podobnie jak w Zawodziu, trasy komunikacji miejskiej pozostają na razie bez większych zmian, dostosowane są tylko do nowej infrastruktury. Docelowo rozkłady mają być zmieniane, aby zwiększyć wykorzystanie tramwajów w dojazdach do centrum. Wiosną przy obu węzłach zamontowane mają też zostać stacje z rowerami miejskimi.
Węzeł w Brynowie jest jedną z czterech katowickich inwestycji tego typu. W pierwszym etapie tworzenia Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych przewidziano budowę węzłów typu park&ride powiązanych z komunikacją tramwajową: Zawodzie i Brynów. Działający od września br. węzeł Sądowa ma integrować komunikację autobusową o różnym zasięgu z komunikacją miejską. Czynny od końca 2018 r. węzeł Ligota przy dworcu kolejowym o tej nazwie ma łączyć komunikację miejską z koleją.
W drugim etapie, którego realizację przewidywano pierwotnie na lata 2018-2020, zapowiadano węzły park&ride powiązane z koleją: Piotrowice i Podlesie, a także węzeł: Kostuchna – położony na końcu planowanej nowej linii tramwajowej. Ostatnio miasto nie informowało o perspektywach realizacji tych planów.