Katowice. Będą kolejne nowe autobusy. PKM chce kupić pięć pojazdów
Katowickie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej chce kupić 5 niskopodłogowych 12-metrowych autobusów miejskich z napędem konwencjonalnym. Pojazdy mają spełniać normę EURO-6.
Cena ma stanowić 60 proc. kryterium oceny ofert, a ocena techniczna 40 proc. (tu z kolei po 15 proc. ma zapewniać pożądany materiał elementów konstrukcyjnych i nadwozia, 10 proc. określona pojemność silnika, 5 proc. konstrukcja szyby czołowej, 10 proc. liczba miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi, 25 proc. warunki gwarancji i po 10 proc. dodatkowe kryteria bezpieczeństwa).
Spółka nie określiła w przetargu, jaką kwotę chce przeznaczyć na to zamówienie. Oczekuje, że zostanie ono zrealizowane w 330 dni od podpisania umowy. Obecny termin składania ofert przypada na 24 maja br.
Katowice. PKM ogłosił przetarg na kupno pięciu autobusów
Obecnie przewoźnik rozstrzyga też podobny przetarg na pięć konwencjonalnych autobusów 18-metrowych. Jedyną ofertę, wartą 7,68 mln zł brutto, złożył w nim Solaris (oferta ta została formalnie wybrana 4 marca br.).
Katowickie PKM oczekuje też na dostawy zamówionych w ub. roku łącznie 10 nowych autobusów elektrycznych: pięciu 18-metrowych autobusów przegubowych oraz pięciu jednoczłonowych autobusów 12-metrowych. Także w postępowaniach na te wozy jedyne oferty składał Solaris.
W połowie czerwca władze PKM podpisały umowę na dostawę autobusów 12-metrowych – za 15,3 mln zł brutto, a na początku sierpnia zakontraktowano warte blisko 16 mln zł brutto wozy 18-metrowe. Pojazdy powinny być dostarczone w 350 dni od podpisania umów.
Aby wymienić ponad połowę swego taboru, katowicki PKM przygotował w poprzednich latach dwa unijne projekty.
Jeden, o wartości 139,4 mln zł (przy oczekiwanej kwocie wsparcia 96,4 mln zł), został zatwierdzony do dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego - w tzw. komponencie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Drugi (wsparcie 31,9 mln zł) - został sfinansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Przy wsparciu śląskiego RPO katowicki PKM kupił w poprzednich latach m.in. 90 autobusów o napędzie konwencjonalnym i 10 pojazdów elektrycznych (pięć autobusów przegubowych Solarisa i następnie pięć krótkich tego samego producenta - po zerwaniu wcześniejszej umowy z Ursusem).
Z wykorzystaniem dotacji POIiŚ katowicki przewoźnik przeprowadził już zakup 25 pojazdów o napędzie konwencjonalnym. Fundusze POIiŚ wspierają też obecnie finalizowane zakupy łącznie 10 wozów elektrycznych.
Ponadto do PKM Katowice trafi też jedna czwarta łącznej puli 32 autobusów elektrycznych, zamawianych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Organizacja 41 samorządów otrzymała do oszacowanej na 120 mln zł inwestycji 80 mln zł unijnych i krajowych dotacji z programu Gepard II (pozostałe wozy z trwającego obecnie przetargu Metropolii trafią do PKM-ów Gliwice, Sosnowiec i Świerklaniec).