Gliwice. Co słychać na placu budowy. Centrum przesiadkowe i dworzec PKP nie zwalniają tempa
Na drugim segmencie zadaszenia centrum przesiadkowego trwają prace związane z pokryciem dachowym, montażem tras kablowych oraz instalacji odwodnienia. Prace toczą się również po południowej stronie dworca kolejowego. W tej części przebudowany zostanie układ drogowy.
Zakończono już montaż konstrukcji stalowej segmentu nr 3, jednocześnie też zajęto się segmentem najwyższym – nad budynkiem obsługi pasażerskiej – informuje gliwicki magistrat.
W tym obiekcie kontynuowane są prace związane z wykonaniem aluminiowej elewacji i instalacjami wewnętrznymi, rozpoczęto także prace wykończeniowe. Wznoszona jest również konstrukcja budynku usługowego, z pomieszczeniami przeznaczonymi pod wynajem.
Gliwice. Budowa centrum przesiadkowego nie zwalnia tempa
W sąsiadującej z kompleksem centrum przesiadkowego zabytkowej wieży ciśnień zamontowano z kolei nową stolarkę okienną oraz rozpoczęto prace związane z nakładaniem zaprawy naprawczej na żelbetowe ściany.
W dalszym ciągu kontynuowane są prace związane z infrastrukturą podziemną, wykonywaniem konstrukcji pod przyszły układ drogowy, przebudową istniejącego tunelu oraz budową nowego przejścia podziemnego i murów oporowych.
- Wartą odnotowania nowinką jest pomysł zastosowania na jednej z projektowanych ścian szczelinowych okładziny z płyt elewacyjnych na bazie cementu fotokatalitycznego – rozwiązania zarazem proekologicznego i prozdrowotnego – zapewniają urzędnicy gliwickiego ratusza.
W dłuższej perspektywie czasu materiał ten pozwala bowiem na redukcję stężenia w powietrzu tlenków azotu, tlenków siarki, lotnych związków organicznych, takich jak benzen czy toluen, amoniaku, tlenku węgla, chlorków organicznych i aldehydów. Dodatkowo wykazuje właściwości samoczyszczące, sprawdzając się nie tylko przy sadzy, brudzie i cząstkach organicznych, ale i przy pleśni, chorobotwórczych grzybach, glonach, bakteriach i alergenach.
Koszt całkowity prac przy centrum przesiadkowym w Gliwicach to około 184 mln zł. Na ten cel ze środków unijnych pozyskano 129,5 mln zł. Roboty powinny zakończyć się pod koniec sierpnia 2022 r.
Gliwice. Przebudowa dworca PKP. Koniec w grudniu 2022
- Prace toczą się również po południowej stronie dworca kolejowego. W tej części przebudowany zostanie układ drogowy, tworząc wraz z centrum przesiadkowym przyjazną i funkcjonalną przestrzeń miejską – przekonuje ratusz.
Obecnie trwają końcowe prace związane z nowym zagospodarowaniem ul. Na Piasku. Prowadzone są też roboty w zakresie przebudowy sieci uzbrojenia podziemnego w ciągu ul. Okopowej (na odcinku od dworca PKP do placu Piastów) i budowy miejsc parkingowych w obszarze pomiędzy pętlą objazdową przy dworcu, ulicami Okopową i Bohaterów Getta Warszawskiego.
W rejonie placu Piastów rozpoczęły się prace przygotowawcze związane z przebudową sieci cieplnej. W najbliższym czasie planowane jest tam uruchomienie frontu robót po wschodniej stronie centralnej wyspy placu.
Koszt przebudowy po południowej stronie gliwickiego dworca PKP finansowanej z budżetu miasta to ponad 41 mln zł. Prace powinny się zakończyć pod koniec 2022 roku.