Sejm: 48 nowych samolotów do 2008 roku
Do końca 2008 roku polskie siły powietrzne mają dysponować 48 nowymi samolotami wielozadaniowymi. Od zawarcia umowy o dostawie samolotów pozostanie 60 dni na podpisanie kontraktów offsetowych - postanowił Sejm.
W środę Izba znowelizowała ustawę o programie wyposażenia polskiego wojska w samolot wielozadaniowy. Nowelizacja odnosi się też do ustawy o umowach kompensacyjnych, zawieranych razem z kontraktami na dostawę uzbrojenia. Za nowelizacją głosowało 413 posłów, przeciw jeden, dwóch wstrzymało się od głosu.
Jestem usatysfakcjonowany poziomem poparcia dla realizacji programu samolotowego, wynik głosowania jest znakomity - powiedział po głosowaniu minister obrony Jerzy Szmajdziński.
Zgodnie z przedłożoną przez rząd nowelizacją, Polska rezygnuje z warunku wyposażenia wojska w pierwszej kolejności w 16 używanych samolotów, a później 44 nowe. Termin realizacji programu został przesunięty z 2006 na 2008 rok. Sejm przyjął wniosek mniejszości i odrzucił komisyjną poprawkę, zgodnie z którą samoloty musiałyby być nabyte w drodze zakupu.
Jestem usatysfakcjonowany poziomem poparcia dla realizacji programu samolotowego, wynik głosowania jest znakomity - powiedział po głosowaniu minister obrony Jerzy Szmajdziński.
Kontynuujemy negocjacje, rozmawiamy o kwestiach taktyczno-technicznych i offsetowych, wszyscy oferenci przedstawiają nowe propozycje - mówił. Dodał, że dodatkowy czas na zawarcie umów o kompensacji kontraktu przez zamówienia w polskim przemyśle ułatwi negocjacje offsetowe. Nie mamy w Polsce doświadczeń z formułowaniem umów kompensacyjnych takiej wartości. Kontrakt na samolot oznacza bardzo wiele indywidualnych umów offsetowych. Sześćdziesiąt dni to najkrótszy czas, w którym po dokonaniu wyboru samolotu można je podpisać - powiedział.
Do 2008 roku, oprócz samolotów, polskie siły powietrzne mają dysponować infrastrukturą lotniskową, systemami ubezpieczania lotów i wyszkolonym personelem. Pierwsza eskadra (16 samolotów) ma być gotowa w 2005 roku.
Przetarg wartości ok. 3,5 mld dolarów na samoloty wielozadaniowe trwa od marca ubiegłego roku. Jeżeli zostanie rozstrzygnięty do września tego roku, od 2005 roku będą możliwe dostawy po 16 samolotów rocznie. W 2008 roku Polska ma wystawić eskadrę do sił reagowania NATO. Minister zapewnił, ze to zobowiązanie wobec sojuszu zostanie dotrzymane. Około 2012 roku Polska będzie potrzebowała kolejnych 48 nowych samolotów, by zastąpić ok. 100 wycofywanych wtedy MiGów-29 i Su-22.
W przetargu uczestniczą amerykański koncern Lockheed Martin z F-16 C/D, szwedzko-brytyjskie konsorcjum z Gripenem oraz francuska firma Dassault oferująca Mirage 2000-5 Mk2. (mag)