Rzecznik praw dziecka przeciwny reklamie i promocji win
Rzecznik praw dziecka Paweł Jaros jest przeciwny temu, aby zezwolić na reklamę i promocję win. RPD zwrócił się w tej sprawie do przewodniczącej sejmowej Komisji Zdrowia Barbary Błońskiej-Fajfrowskiej oraz do przewodniczącego sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu Jerzego Wenderlicha.
15.09.2004 15:22
Rzecznik przypomniał, że w sierpniu do obydwu komisji trafił rządowy projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości zmierzający do rozszerzenia katalogu napojów alkoholowych, które mogą być reklamowane i promowane, o wyroby winiarskie gronowe. Obecne przepisy mówią, że reklamować można jedynie piwo.
Zdaniem Jarosa, nowelizacja ustawy o wychowaniu w trzeźwości i zapobiegania alkoholizmowi powinna zmierzać "raczej w kierunku całkowitego zakazu reklamy napojów alkoholowych, nie zaś rozszerzać katalog napojów, które mogą być reklamowane".
RPD napisał, że zapisy projektu nowelizacji wynikają z postanowień Komisji Europejskiej, która "podniosła, że wyłączenie piwa spod zakazu reklamy napojów alkoholowych jest dyskryminacyjne wobec towarów podobnych sprowadzanych z innych państw Unii Europejskiej".
Rząd polski powinien przeciwstawić się naciskom ze strony instytucji UE oraz innych podmiotów zainteresowanych zniesieniem obecnych ograniczeń - uważa Jaros. Dodał także, że przyjęcie proponowanego projektu może w przyszłości zrodzić kolejne naciski zmierzające do dalszej liberalizacji przepisów.