Rynek reklamowy przekroczył wartość 6,5 mld zł
Rynek reklamowy przekroczył w 2007 roku wartość 6,5 mld zł, notując
wzrost o 14,5 proc. - poinformował w raporcie dom mediowy Starlink.
Najwyższą dynamiką cechowała się reklama internetowa (+40,7 proc.),
najmniejszą w dziennikach (+4,2 proc.).
"Jeśli weźmie się pod uwagę fakt, że firma Expert Monitor, której dane służą do tworzenia estymacji Starlinka, rozszerzyła liczbę monitorowanych stacji telewizyjnych, to wzrost rynku reklamy wyniósł nawet 16,2 proc." - napisano w raporcie.
- W 2007 roku rozpędzona gospodarka przekładała się na wysoką dynamikę wzrostu rynku reklamowego. W roku 2008, szczególnie w pierwszej jego części przewidujemy kontynuację tej dynamiki. Zmiany w metodzie zakupu czasu antenowego i podwyżki cen w stacjach telewizyjnych spowodują dalszy wzrost przychodów nadawców. Wyższym niż średnia rynkowa wzrostem będą charakteryzować się nakłady na reklamę w internecie i reklamie zewnętrznej. - mówi Tomasz Chełmecki, dyrektor zarządzający domu mediowego Starlink.
Najwyższą dynamiką (w porównaniu z rokiem 2006) cechowały się reklama internetowa (+40,7 proc.), reklama kinowa (+35,1 proc.) reklama zewnętrzna (+19,4 proc.) oraz telewizja (+17,4 proc.). Poniżej średniej rynkowej rosły nakłady na reklamę w dziennikach (+4,2 proc.), w magazynach (5,6 proc.), oraz w radiu (9,3 proc.). Niezmiennie najwięcej inwestycji ulokowano w telewizji - było to 3,35 mld zł, co stanowi 50,9 proc. ogółu inwestycji. Największy wzrost wydatków telewizyjnych odnotowany został w czterech sektorach: telekomunikacja, finanse, żywność oraz higiena i pielęgnacja ciała.
W konsekwencji różnej dynamiki zmian poszczególnych klas mediów zmienia się ich udział w rynku reklamowym. Spadki udziałów zanotowały dzienniki, magazyny oraz radio. Największy wzrost udziału zanotowały telewizja oraz internet. Zmiany udziałów telewizji i radia są częściowo spowodowane zmianami w monitoringu firmy Expert Monitor.
Wśród sektorów marketingowych największą dynamiką charakteryzowały się: telekomunikacja (+37 proc.), czas wolny (+36 proc.) oraz finanse (+31 proc.). Najwyższy wzrost wolumenu inwestycji wystąpił w sektorach: telekomunikacja (+195,3 mln zł), finanse (+143,2 mln zł), pozostałe (+69,8 mln zł, głównym czynnikiem wzrostu była kategoria nieruchomości) oraz motoryzacja (+64,9 mln zł). Niezmiennie najważniejszym sektorem reklamowym pozostaje żywność, aczkolwiek jego udział w rynku inwestycji reklamowych stopniowo maleje i w roku 2007 wyniósł 12,3% (w roku 2006 było to 13,2%). Kolejne miejsca zajmują sektory telekomunikacja (udział 11,1%) oraz finanse (z udziałem 9,4 proc.).